(61) 851-74-18 biuro@zgwrp.pl

W dniu 03.10.2024 w Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się spotkanie dotyczące koncepcji „Bonu łączności”, na które został zaproszony Przewodniczący ZGWRP Pan Stanisław Jastrzębski.

Ze wstępnie przedstawionej przez Ministerstwo Cyfryzacji informacji wynika, że „Bon łączności” to:

1. pomoc dla:

1) konsumentów indywidualnych,

2) małych i średnich przedsiębiorców (MŚP),

2. dla celów:

1) ułatwienia telepracy,

2) kształcenia zdalnego,

3) usług szkoleniowych.

3. Czas trwania programu „bonu łączności” wynosi maksymalnie 3 lata.

4. Termin ważności bonów wynosi maksymalnie 2 lata.

5. Przeznaczenie bonu dla odbiorców podzielonych na 2 kategorie:

1) kategoria 1 – Konsument i MŚP, dla nich pomoc na:

a) wykupienie nowego abonamentu;

b) zmiana abonamentu z usługi o prędkości mniej niż 30 Mb/s na usługę o prędkości większej niż 30Mb/s pod warunkiem, że wszyscy Dostawcy zapewniających ww. prędkość kwalifikują się do objęcia programem.

2) kategoria 2 – tylko MŚP, dla nich pomoc na:

a) wykupienie nowego abonamentu;

b) zmiana abonamentu z usługi o prędkości mniej niż 100 Mb/s na usługę o prędkości większej niż 100Mb/s pod warunkiem, że wszyscy Dostawcy zapewniających ww. prędkość kwalifikują się do objęcia programem.(nieopłacalność inwestycji).

6. Bon nie jest przyznawany gdy:

1) kategoria 1 – Konsument i MŚP

a) zmienił dostawcę na takiego który zapewnił prędkość łącza taką samą jak poprzedni dostawca,

b) zmienił dostawcę w sytuacji gdy posiadał już łącze o prędkości min. 30 Mb/s,

2) kategoria 2 – tylko MŚP,

a) zmienił dostawcę na takiego który zapewnił prędkość łącza taką samą jak poprzedni dostawca,

b) zmienił dostawcę w sytuacji gdy posiadał już łącze o prędkości min. 100 Mb/s.

 Przewodniczący Stanisław Jastrzębski wniósł następujące uwagi:

1. Problem z punktu 5-1-a i 5-2-a (czyli bon na opłatę abonamentową za łącze) nie ma charakteru priorytetowego i trzeba szczególnie określić docelową grupę jego odbiorców. Koszt utrzymania łącza światłowodowego o prędkości 300 Mb/s (bez dodatkowych usług typu telewizja) wynosi od 60-80 zł do 120 zł miesięcznie. Powinien być kierowany do jednostek wg kryterium wielkości dochodów, refinansując odbiorcy część kosztów abonamentu.

2. Problem z punktu 5-1-b i 5-2-b (dofinansowanie zmiany prędkości łącza) nie ma charakteru priorytetowego i trzeba rozważyć zasadność jego wprowadzenia. W praktyce, w warunkach wiejskich zmiana prędkości łącza związana jest ze zmianą medium (z kabla miedzianego na światłowód) gdzie prędkości i koszty wynoszą:

      • kabel miedziany to prędkość średnio 6-15 Mb/s za cenę 60 zł/miesiąc,
      • światłowód to prędkość 100-1000 Mb/s za cenę od 80 zł/miesiąc (w pewnych warunkach nawet 60 zł miesięcznie).

Przyczyną braku decyzji o zmianie medium (zwiększeniu prędkości) zazwyczaj nie są koszty, a jest to:

      • brak potrzeby większej przepustowości łącza;
      • związanie umową z dotychczasowym operatorem na czas określony;
      • niechęć do podjęcia formalności związanych ze zmianą operatora;
      • ponoszenie konsekwencji (w tym finansowych) związanych z doprowadzeniem nowego łącza do budynku) takich jak np. przywrócenie posesji do stanu poprzedniego w przypadku doprowadzenia kabla drogą ziemną (odtworzenie zieleni, odbudowa naniesień typu kostka brukowa itp.).

3. Dla obszarów wiejskich nie jest największym problemem:

      • koszt abonamentu;
      • zmiana wysokości abonamentu związana ze zwiększeniem prędkości łącza.

Problemem jest:

      • brak łącza i brak perspektyw na jego pozyskanie;
      • niechęć operatorów do budowy infrastruktury w miejscach o rozproszonej zabudowie (nieopłacalność inwestycji);
      • niechęć operatorów do dostarczenia łącza do punktu znacznie oddalonego od istniejącej infrastruktury (nieopłacalność inwestycji).

Oprócz ogólnych założeń „Bonu łączności” powinien on być kierowany również do Konsumentów/MŚP celem sfinansowania kosztów budowy łącza do lokalizacji wyłączonych ze względu na opłacalność. Warunkiem jest:

      • oferowanie takiej możliwości przez operatora;
      • partycypowanie w kosztach budowy łącza przez operatora i odbiorcę;
      • do rozważenia kryterium złożenia ofert min. przez 2 operatorów;
      • bon współfinansowałby koszty ponoszone przez odbiorcę.

Należałoby przeprowadzić konsultacje z operatorami w kierunku umożliwienia budowy łącz na zasadzie partycypacji w kosztach pomiędzy operatorem a odbiorcą.

Odpowiedzi na pytania skierowane przez Ministerstwo Cyfryzacji:

    1. Czy jest potrzeba stworzenia w Polsce programu Bonów Łączności?
      Tak, skierujmy go przede wszystkim w kierunku likwidowania białych plam, czyli tam gdzie Internetu szerokopasmowego nie ma.
    2. Jaki powinien być rodzaj i grupa docelowa udzielanego wsparcia?
      Przede wszystkim kryteria powinny być socjalne, wg dochodów.
    3. Jakie są wyzwania i zagrożenia na etapie udzielania wsparcia i po tym okresie?
      Bon powinien dotrzeć tam, gdzie jest faktyczna potrzeba. Wnioskodawca powinien precyzyjnie wskazać zasadność otrzymania bonu, w związku z tym trzeba dokładnie określić kryteria jego przyznawania.
    4. Jak skutecznie wypromować program wśród użytkowników końcowych?
      Przede wszystkim zobowiązać do tego samorządy, które własnymi kanałami dotrą do mieszkańców.
Wyświetlono 51 , dzisiaj 1
Skip to content