(61) 851-74-18 biuro@zgwrp.pl

W dniach 29-30 listopada 2012., w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się 98 sesja Komitetu Regionów UE. Jako członkowie Komitetu uczestniczyli w niej członkowie Zarządu ZGW RP Jerzy Zająkała i Leszek Świętalski. Sesja była poprzedzona posiedzeniami grup politycznych i polskiej delegacji narodowej. W tym ostatnim wziął udział Stały Przedstawiciel RP przy UE Ambasador Marek Prawda, przedstawiając aktualny stan negocjacji wieloletnie perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020.

 

Kluczowym  mówcą  na  98.  sesji  plenarnej  był  przewodniczący  Komisji  Europejskiej  José Manuel Barroso, który przedstawił program prac Komisji Europejskiej na rok 2013.  Podczas  sesji  odbyła  się  dyskusja  i  głosowanie  nad  13  opiniami  KR-u. Przyjęto także dwie rezolucje – jedną w sprawie priorytetów KR-u na 2013 r. i drugą w sprawie wieloletnich ram finansowych Zostaną one przesłane po opublikowaniu tekstów uwzględniających przyjęte poprawki.

Wykaz przyjętych opinii:

  1. Wspólne ramy strategiczne
  2. Program na rzecz konsumentów
  3. Pakiet dotyczący delegowania pracowników
  4. Statut fundacji europejskiej
  5. Unowocześnienie unijnej polityki w dziedzinie pomocy państwa
  6. W kierunku siódmego programu działań w zakresie środowiska – lepsze wdrażanie prawodawstwa UE dotyczącego środowiska naturalnego
  7. Europejska Stolica Kultury
  8. Substancje priorytetowe w dziedzinie polityki wodnej
  9. Realizacja strategii tematycznej w dziedzinie ochrony gleby
  10. Europejski kodeks postępowania w zakresie partnerstwa
  11. Rozwój kierowany przez lokalną społeczność
  12. Biogospodarka dla Europy
  13. Europejskie  partnerstwo  innowacyjne  na  rzecz  wydajnego  i  zrównoważonego rolnictwa.

Poniżej omówienie niektórych opinii.

Ad I Wspólne ramy strategiczne. Sprawozdawcą był Marek WOŹNIAK, Marszałek Wielkopolski.

Sprawozdawca  ponownie  wyraził  przekonanie,  że  wspólne  ramy  strategiczne  są  konieczne w następnym okresie finansowania 2014–2020 dla poprawy koordynacji związanych z nimi funduszy. Zgłosił  wątpliwości  co  do  zaproponowanego  podziału  tych  ram  na  załącznik  do  rozporządzenia ogólnego  i  akt  delegowany.  Popiera  przyjęcie  ram  tylko  w  formie  załącznika,  ponieważ  akty delegowane  powinny  ograniczać  się  do  innych  niż  istotne  elementów  podstawowych  aktów prawnych.  Załącznik  należy  poszerzyć  o  kluczowe  cele  i  zasady,  które  mają  być  realizowane  przez fundusze  związane  ze  wspólnymi  ramami  strategicznymi.  Ramy  te  powinny  także  zawierać orientacyjne wytyczne dotyczące umów partnerskich i programów operacyjnych przygotowywanych w  poszczególnych  państwach  członkowskich.  Sprawozdawca  jest  przekonany, że  w  obecnej  formie ramy  nie  zapewniają  wystarczającej  wartości  dodanej  w  porównaniu  z  rozporządzeniami zaproponowanymi  dla  pojedynczych  funduszy.  Wspólne ramy  strategiczne  powinny  uwzględniać zasadę komplementarności. Sprawozdawca zdecydowanie zaleca wdrożenie programów operacyjnych w  oparciu  o  wiele  funduszy,  lecz  ubolewa  nad  brakiem  zharmonizowanej  definicji  terytoriów w przypadku  funduszy  związanych  ze  wspólnymi  ramami  strategicznymi.  Zaleca  utrzymanie lokalnego charakteru rozwoju kierowanego przez społeczność lokalną, a w konsekwencji sprzeciwia się koncepcji podejścia subregionalnego.

Ad. II.   Program na rzecz konsumentów

Europejski program na rzecz konsumentów ustanawia kompleksowe ramy polityczne mające na celu postawienie konsumentów w centrum jednolitego rynku, ponieważ są oni kluczowym elementem dla wzrostu  w  UE.  Program  dotyczy  działań,  które  Komisja  zamierza  podjąć  podczas  swojej  kadencji w celu  zapewnienia  korzyści  dla  konsumentów.  Sprawozdawca  przyjmuje  to  podejście z zadowoleniem. Popiera także wybór KE dotyczący czterech celów programu. Podkreśla, że przyszłe działania  muszą  być  ustrukturyzowane  tak,  by  zachować  zgodność  z  podstawowymi  zasadami  UE. Internet  ma  szczególnie  ważną  rolę  do  odegrania  w  odniesieniu  do  wszystkich  rodzajów konsumentów  (zwłaszcza  młodych  grup  wiekowych).    Władze  każdego  szczebla  (europejskie, krajowe i regionalne) muszą działać na rzecz wdrażania agendy cyfrowej jako części strategii „Europa 2020”.  Konieczne  są  inicjatywy  sprzyjające  poprawie  umiejętności  cyfrowych  konsumentów. Sprawozdawca podkreśla, że wzmocnienie pozycji konsumentów obejmuje także kształcenie i w tym kontekście  wskazuje  na  wagę  zaangażowania  władz  lokalnych  i  regionalnych  oraz  społeczeństwa obywatelskiego  w  kampanie  informacyjne  skierowane  do  konsumentów.  Należy  położyć  nacisk  na programy szkolne i uniwersyteckie, które mają przygotować młode pokolenia do przyszłej roli dobrze poinformowanych  konsumentów.  Sprawozdawca  wyraża  ubolewanie, że  budżet  przeznaczony  na program  na  rzecz  konsumentów  został  ograniczony  i  wynosi  ok. 5 centów  rocznie  na  jednego obywatela  europejskiego.

Ad. III. Pakiet dotyczący delegowania pracowników

Dyrektywa  dotyczy  przedsiębiorstw/agencji  realizujących  usługi  transgraniczne  i  delegujących pracowników  do  innych  państw  członkowskich  w  ramach  umów  między  nimi  a  stroną  w  innym państwie  członkowskim,  na  rzecz  której  mają  być świadczone  usługi.  Sektor,  w  którym  najczęściej deleguje  się  pracowników  to  budownictwo  (25%)  z  silnym  udziałem  MŚP.  Komisja  Europejska pragnie  poprawić  praktyczne  aspekty  stosowania  zapisów  dyrektywy  o delegowaniu  pracowników, nie zmieniając jej postanowień. Główne warunki zatrudnienia są często nieprawidłowo wdrażane lub nieegzekwowane  w    państwie  członkowskim  przyjmującym  pracownika.  Delegowanie  może  być nadużywane  przez  przedsiębiorstwa  ustanawiające  swoją  siedzibę  za  granicą  tylko  po  to,  by wykorzystać  niższy  poziom  ochrony  pracowników  oraz  mniejsze  składki  na  zabezpieczenia. Sprawozdawca:

  • uważa, że dyrektywa nie sprawdziła się dotychczas w zakresie zwalczania dumpingu społecznego i oszustw;
  • wzywa do wyeliminowania istniejących ograniczeń wdrożeniowych, takich jak bariery językowe, monitorowanie  delegowania  krótkoterminowego,  czy  trudności  w  uzyskiwaniu  informacji w innym państwie członkowskim;
  • przyjmuje  z  zadowoleniem  postanowienia  dotyczące  społecznej  odpowiedzialności  pracodawcy i podwykonawcy,  szczególnie  w  sektorze  budownictwa  oraz  pochwala  fakt, że  osiem  państw członkowskich  UE  już  stosuje  odpowiednie  rozwiązania  w  obszarze  odpowiedzialności społecznej.

Ad. VI. W kierunku siódmego programu działań w zakresie środowiska – lepsze wdrażanie.

Sprawozdawca uważa, że opóźnione  lub  nieodpowiednie  wdrażanie  prawodawstwa  może  wywoływać  negatywne  skutki  – począwszy  od  dodatkowych  kosztów  i  braku  pewności  co  do  kompetencji  władz  lokalnych i regionalnych,  a  skończywszy  na  problemach  w  dziedzinie środowiska  naturalnego  i  zdrowia.  Aby uniknąć  tych  problemów  i  zaproponować  konkretne  rozwiązania,  Komisja  Europejska  pragnie zachęcić  państwa  członkowskie  do  bardziej  wyrazistego  reagowania  na  problemy  związane  ze środowiskiem  naturalnym  w  oparciu  o  bardziej  efektywne  i  skuteczne  gromadzenie  informacji  i  ich wymianę.  Oczywiste  jest,  że  państwa  członkowskie  muszą  polegać  na  władzach  lokalnych i regionalnych  we  współpracy  ze  szczeblem  krajowym  i  europejskim,  aby  rozwinąć  w  pełni systematyczne  podejście  do  gromadzenia  i  rozpowszechniania  informacji, a  także  do  kontroli i nadzoru  wdrażania  przepisów  UE  dotyczących środowiska.  Skuteczna  implementacja  zależy  więc od właściwego reagowania na istniejące i mogące pojawić się w przyszłości problemy środowiskowe. Poza  podkreśleniem  wagi  zaangaŜowania  władz  lokalnych  i  regionalnych  we  wdrażanie  przepisów UE  dotyczących  ochrony środowiska  na  szczeblu  lokalnym  i  regionalnym  we  wniosku  mowa  jest o poprawie  poziomu  wiedzy  i  dostępu  do  informacji;  kontroli  i  nadzorze  nad  wdrażaniem prawodawstwa  UE  na  szczeblu  krajowym;  rozpatrywaniu  skarg  na  szczeblu  krajowym;  dostępie  do wymiaru sprawiedliwości; a także o usprawnieniu prac ukierunkowanych na budowę potencjału.

Ad. VIII. Substancje priorytetowe w dziedzinie polityki wodnej.

Dokonując  przeglądu  listy  substancji  priorytetowych  w  dziedzinie  polityki  wodnej  (wymienionych w ramowej dyrektywie wodnej), Komisja planuje nałożyć dalsze ograniczenia na niektóre chemikalia stosowane  w  produktach  biobójczych,  farmaceutykach (po  raz  pierwszy)  oraz środkach  ochrony roślin, aby ograniczyć ich obecność w europejskich rzekach, jeziorach i wodach przybrzeżnych. Ok. 15  chemikaliów  ma  zostać  dodanych  do  listy  33  substancji  zanieczyszczających,  które  są  obecnie monitorowane  i  kontrolowane  w  wodach  powierzchniowych  UE.  Aby  osiągnąć  pożądany  status chemiczny i  zgodnie z postanowieniami ramowej dyrektywy wodnej akweny wodne muszą spełniać obecnie  normy  jakości środowiska.  Ponadto  Komisja  określa  mianem  priorytetowych  substancji niebezpiecznych  te  substancje,  które  charakteryzują  się  trwałością  (odpornością  na  naturalną degradację  w  środowisku),  bioakumulacją  (kumulowaniem  się  w  organizmach)  i  toksycznością (stopień,  w jakim  substancja  może  zaszkodzić  organizmom żywym  i  nieożywionym)  lub  podobnym poziomem  zagrożeń.  Emisje  takich  „niebezpiecznych”  substancji  muszą  zostać  stopniowo zlikwidowane  w  ciągu  20  lat,  zgodnie  z  wymogami  ramowej  dyrektywy  wodnej.  Proponowana dyrektywa  ma  ustanowić  bardziej  rygorystyczne  normy  jakości środowiska  dla  czterech  aktualnych substancji  priorytetowych  i  wprowadzić  drobne  zmiany  tych  norm  dla  trzech  innych;  określić  dwie aktualne substancje priorytetowe jako substancje niebezpieczne; wprowadzić normy dotyczące fauny i  flory  dla  kilku  substancji;  a  także  zaproponować  mechanizm  listy  kontrolnej  pozwalający  na monitorowanie w całej UE substancji stanowiących zagrożenie na przyszłość. Sprawozdawca:

  • popiera propozycje Komisji Europejskiej dotyczące ustanowienia norm dla chemikaliów nie tylko na  poziomie  krajowym,  ale  też  na  poziomie  dorzeczy  lokalnych  i  wskazuje,  że  należy przewidzieć odpowiedni okres na ratyfikację przepisów UE;
  • zwraca  uwagę, że  substancje  niebezpieczne  zdefiniowano  w  dyrektywie  na  podstawie  pojęcia faktycznego niebezpieczeństwa, a nie ryzyka. Stąd projekt dyrektywy ustanawia określone pułapy stężenia  dla  substancji,  lecz  nie  uwzględnia  ryzyka  związanego  z  reakcjami  z  innymi substancjami w środowisku wodnym (niewielkie mieszanki mogą wpłynąć na środowisko wodne nawet w bardzo małych stężeniach);
  • uważa, że bardzo ważne jest zajęcie się kwestią importu i dystrybucji produktów niebezpiecznych zawierających szkodliwe substancje; chociaż  nie  zgadza  się  z  Komisją  co  do  braku  skutków  budżetowych  monitorowania,  jego zdaniem w przyszłości poniesione zostałyby znacznie wyższe koszty utrzymania czystości wody, gdyby nie zrobiono nic lub niewiele.

 

Ad. X. Europejski kodeks postępowania w zakresie partnerstwa. Sprawozdawcą był Stanisław Szwabski, Przewodniczący Rady Miasta Gdynia.

Sprawozdawca przyjmuje z  zadowoleniem opublikowanie projektu kodeksu postępowania, który ma być stosowany w przypadku różnych funduszy UE przeznaczonych na spójność terytorialną. Wyraża zadowolenie, że  nadarzyła  się  okazja  do  wniesienia  wkładu  w  jego  finalizację.  W  rzeczywistości wyłącznie  system  wielopoziomowego  sprawowania  rządów  obejmujący  wszystkie  szczeble  może umożliwić  skuteczne  połączenie  tych  dwóch  wymiarów.  Władze  lokalne  i  regionalne  powinny  być traktowane  jako  kluczowi  partnerzy  przez  organy  zarządzające  i  państwa  członkowskie, a jednocześnie  nie  mogą  one  być  sprowadzane  do  roli  „normalnych”  partnerów.  W  związku  z  powyższym  sprawozdawca  uważa, że  konieczne  jest  ustanowienie odpowiedniego  partnerstwa  koordynowanego  przez  władze  lokalne  i  regionalne.  Inni  partnerzy  np. organizacje  gospodarcze,  społeczne  i  obywatelskie  powinny  zostać  włączone  w  ten  proces z zachowaniem  jasnych  i  przejrzystych  kryteriów  wyboru  i  na  podstawie  realizacji  założeń odpowiednich  programów.

Ad. XII. Biogospodarka dla Europy

Sprawozdawca  przyjmuje  z  zadowoleniem  proponowane  przejście  na  bardziej  powszechne i zrównoważone  wykorzystanie  zasobów  odnawialnych  oraz  wzywa  do  transformacji  społeczeństwa opartego  na  surowcach  kopalnych  w  kierunku  społeczeństwo  oparte  na  biogospodarce. Biogospodarka jest kluczowym elementem inteligentnego i ekologicznego wzrostu i przyczynia się do celów  strategii  „Europa  2020”  oraz  inicjatywy  przewodniej  dotyczącej  unii  innowacji  i  Europy efektywnie  korzystającej  z  zasobów.  W  „Horyzoncie  2020”  wymienia  się  biogospodarkę  jako wyzwanie dla społeczeństwa. Sprawozdawca uważa jednak, że w planie działań brakuje praktycznych środków  i  instrumentów  na  rzecz  ograniczenia  potencjalnych  barier  lub  zagrożeń  w  procesie przechodzenia na biogospodarkę.

Ad. XIII. Europejskie partnerstwo innowacyjne na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa.

Sprawozdawca  z  zadowoleniem  przyjmuje  inicjatywę  promującą  innowacje  w  sektorze  rolnictwa i przeznaczenie  4,5  mld  EUR  na  badania  i  innowacje w  zakresie  bezpieczeństwa żywnościowego, biogospodarki  i  zrównoważonego  rolnictwa  (w  ramach  programu  „Horyzont  2020”).  Przyznaje, że fundusze  ze środków  na  WPR  powinny,  w  połączeniu  ze środkami  na  ramowy  program  badawczy, wspierać  europejskie  partnerstwo  innowacyjne  na  rzecz  wydajnego  i  zrównoważonego  rolnictwa.  Sprawozdawca  identyfikuje  główne  wyzwania  dla  rolnictwa,  bezpieczeństwa żywności  i  zasobów naturalnych, takie jak stale wzrastająca liczba ludności i większe możliwości wydatkowania środków, co  pociąga  za  sobą  zmiany  w  sposobie  odżywiania  i  zwiększony  popyt  na  produkty  podstawowe. Ponadto w związku ze zmianą klimatu pojawiają się zagrożenia dla światowego potencjału produkcji rolnej.  Wyzwaniom  tym  towarzyszy  zagrożenie  niedoborem żywności,  paszy,  energii  uzyskiwanej z paliw  kopalnych,  towarów,  włókien  i świeżej  wody,  zagrożenie  postępującym  wyjaławianiem  się gleb  i  utratą  różnorodności  biologicznej  oraz  rosnące  zagrożenia  w  obrębie  niewydolności  rynku finansowego,  zachwiania  równowagi  politycznej  i konfliktów  zbrojnych.  Sprawozdawca  proponuje zaproszenie  przedstawiciela  Komitetu  Regionów  do  udziału  w  pracach  grupy  sterującej  wysokiego szczebla,  która  określi  strategię  europejskiego  partnerstwa  innowacyjnego,  a  także  w  pracach komitetu koordynacyjnego Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Wyświetlono 9 , dzisiaj 1
Skip to content