W siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), 4 grudnia 2024 r., odbyło się drugie posiedzenie Rady Programowej Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego (NIST-u). Uczestniczył w nim m.in., wchodzący w skład tej rady, Stanisław Jastrzębski, Przewodniczący Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.
Rola NIST-u? Wzmacnianie wizji państwa silnego decentralizacją
Rada Programowa NIST-u przyjęła regulamin działania. Zaakceptowała również plan pracy Instytutu na nadchodzący rok. Podczas posiedzenia zgłoszono też szereg pomysłów dotyczących badań i potencjalnych obszarów współpracy.
– Naszym zadaniem nie jest reprezentowanie stanowiska rządu, nie jest też reprezentowanie stanowiska organizacji samorządowych. Chciałbym, żeby naszą rolą było wzmacnianie wizji państwa silnego decentralizacją. Zdarzy się więc zapewne, że w oparciu o argumenty merytoryczne będziemy krytykować zarówno propozycje rządu, jak i propozycje strony samorządowej. Chciałbym, żeby NIST stał się silnym ośrodkiem badań nad samorządnością. Ważne jednak będzie dla nas żebyśmy nawet prace o charakterze naukowym w pismach naukowych publikowali nie językiem hermetycznym, zrozumiałym tylko dla naukowców zajmujących się daną tematyką, tylko żeby nasze prace były zrozumiałe dla decydentów ze świata samorządowego – w taki sposób o wizji prac NIST-u mówił podczas posiedzenia prof. Paweł Swianiewicz, Dyrektor Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego.
Na jakie kwestie uwagę zwracali członkowie Rady Programowej?
Podczas posiedzenia członkowie Rady Programowej poparli przedstawiony plan prac. Wyrazili też poparcie dla dążenia do zwiększenia budżetu NIST-u. Zasugerowali także dodatkowe obszary badań i działalności. Wśród zgłoszeń ze strony członków Rady wybijała się tematyka badań nad finansami samorządowymi. Zgłoszono potrzebę analizy nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (JST). Wskazywano również na potrzebę wykonania analizy wydatków na zadania zlecone, w kontekście ich niedofinansowania. Podkreślono także konieczność zbadania finansów JST w kontekście realnego zniesienia większości ograniczników zadłużenia. Wskazywano też na potrzebę zajęcia się skutkami finansowymi dostosowania organów i instytucji samorządowych do, dotyczących cyberbezpieczeństwa, wytycznych zawartych w dyrektywie NIS2.
fot. 2 x M. Sierszak/MSWiA