Strona samorządowa KWRiST negatywnie zaopiniowała nowelizację rozporządzenia Rady Ministrów ws. udzielania dotacji celowych dla JST na przebudowę, budowę lub remont dróg powiatowych i gminnych.
Projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych przewiduje wprowadzenie nowej punktacji w kryteriach dotyczących znaczenia zadania dla infrastruktury drogowej, spójnej sieci dróg publicznych, wpływu zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej oraz kontynuacji ciągu. Nowela zakłada także wprowadzenie kryterium dochodowego w miejsce dotychczasowego kryterium finansowego. Punktem odniesienia w ramach kryterium dochodowego ma być poziom dochodów własnych rozumiany jako iloraz dochodu własnego JST i średniego dochodu własnego w danym województwie. Dochód własny będzie zaczerpnięty z opracowań Głównego Urzędu Statystycznego i nie będzie uwzględniał dotacji oraz subwencji ogólnej z budżetu państwa.
Przyczyną negatywne opinii strony samorządowej projektu rozporządzenia był brak odzewu strony rządowej na apel samorządowców o zwiększenie środków finansowych na przebudowę, budowę lub remont dróg powiatowych i gminnych. Jednocześnie, niezależnie od negatywnej opinii projektu rozporządzenie, strona samorządowa prosiła o pozostawienie w nim zarówno zestawu kryteriów, jak i sposobu przydzielania tych dotacji. Ponadto strona samorządowa akceptowała dodanie przedstawiciela nadzoru budowlanego do powoływanej przez wojewodę komisji oceniającej wnioski jst, wnosząc jednocześnie o utrzymanie przynajmniej jednego przedstawiciela strony samorządowej w tej komisji.
Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach wymaga pogłębionej analizy stanu faktycznego i podjęcia wspólnych działań przez rząd i samorząd
Na lipcowym posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Tomasz Żuchowski przedstawił informację na temat działań powiatów związanych z budową Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN). System miał umożliwić m.in. wymianę danych pomiędzy ewidencją gruntów i budynków, a innymi rejestrami, w tym księgami wieczystymi, rejestrem TERYT i REGON.Na budowę systemu w latach 2001-2018 przeznaczono ponad 373 mln zł. W ocenie wiceministra nakłady te są „ogromne, a sposób realizacji projektu był nieodpowiedni” „Nikt nie wie i nikt nie zrobił tego, co powinien. Co więcej, były powiaty, które pomimo braku zaangażowania w projekt zrobiły więcej niż te, które były zaangażowane” – stwierdził. Planowany termin pełnego wdrożenia był przewidywany na 9 września 2016 roku, co oznacza, że zbliżamy się do rocznego przekroczenia terminu uruchomienia systemu.
Na spotkaniu samorządowcy dyskutowali nad przyczynami dotychczasowego braku efektywności realizowanych prac nad systemem oraz możliwościami ich usprawnienia. Podczas dyskusji padła też propozycja ze strony Głównego Geodety Kraju Grażyny Kierznowskiej, iż najważniejszym beneficjentem profitów związanych z modernizacją baz danych są gminy i to one powinny być w jakiś sposób zdopingowane do wsparcia i pomocy w budowie systemu.
Zmiana granic gmin i miast
Wydawane corocznie rozporządzenie resortu administracji dotyczące zmiany granic terytorium jednostek samorządowych, co roku budzi emocje, które wynikają często z rozbieżnych interesów zaangażowanych w ten proces samorządów. Na posiedzeniu KWRiST kontrowersje powstały wokół poszerzenia granic Konina i Ostrołęki. Po dyskusji strona samorządowa pozytywnie zaopiniowała projekt rozporządzenia, z wyjątkiem tych dwóch zmian, dla których zaproponowano odłożenie decyzji na przyszłość. Pozytywną opinię co do całości rozporządzenia wyraził tylko Związek Miast Polskich łącznie ze spornymi zmianami granic gmin Stare Miast i Rzekuń. Na Komisji Wspólnej głos zabrali wójtowie Starego Miasta i Rzekunia, które w wyniku zaproponowanej zmiany zostaną zmniejszone. Przekonywali, by nie podejmować decyzji o przyłączeniu części ich gmin do miast już w tym roku, lecz by dać lokalnym społecznościom czas na rozmowy celem wypracowania akceptowalnego dla wszystkich rozwiązania. Stanowisko gmin zostało poparte przez Związek Gmin Wiejskich RP. Ponadto Związek gmin Wiejskich RP wcześniej wystosował Apel do Pani Premier w sprawie obrony nienaruszalności terytorialnej gmin wiejskich : Nowe Miasto i Rzekuń.
Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, Sebastian Chwałek zapewnił, że obie kwestie zostaną jeszcze przedyskutowane przez Radę Ministrów, zauważył jednak, że w przypadku poszerzenia granic Ostrołęki trzeba brać pod uwagę główny powód tej zmiany, jakim jest chęć rozbudowy elektrowni. Potencjał niezbędny do rozbudowy ma miasto.
Promowanie segregacji odpadów
Na wniosek strony samorządowej Sławomir Mazurek, wiceminister środowiska przedstawił informację na temat planowanych działań edukacyjnych w związku z wejściem w życie nowych zasad selektywnej zbiórki odpadów (prezentacja w załączniku). Przypomniał też, że rząd wprowadził je w związku z koniecznością zwiększenia odzysku odpadów z dzisiejszych 26% do 50% już w 2020 roku. Resort środowiska planuje m.in. emisję spotów telewizyjnych, audycji radiowych, artykułów sponsorowanych czy udział w targach POL-ECO-SYSTEM. Do tej pory powstała strona internetowa: naszesmieci.pl, został opracowany przewodnik dla gmin „Wspólny system segregacji odpadów”, wysłano także do wszystkich urzędów gmin i urzędów wojewódzkich newsletter informacyjny; na stronie ministerstwa są do pobrania naklejki na pojemniki na odpady, by uspójnić system w całym kraju. Aby uzyskać zamierzony efekt konieczna jest bardzo szeroko zakrojona akcja promocyjna, najlepiej w mediach ogólnopolskich, uważają samorządowcy.
Wiceminister Mazurek zapewnił, że jego resort jest otwarty na współpracę z samorządami, wspieranie i nagłaśnianie dobrych praktyk. Przypomniał, że gminy winny stosować zachęty finansowe dla mieszkańców, a także wzmocnić kontrolę segregacji, pokazać, że odpady to nie śmieci, lecz surowce, które można wykorzystać ponownie.