Podczas listopadowej Komisji Wspólnej samorządowcy z zadowoleniem przyjęli informację wiceminister finansów, Teresy Czerwińskiej o pracach nad zmianą art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Resort finansów pracuje nad modyfikacją indywidulnego wskaźnika zadłużenia, o co samorządowcy zabiegali od kilku lat. Teresa Czerwińska, wiceminister finansów przekazała informację, z której wynika, że chce uwzględnić większość zgłaszanych przez stronę samorządową postulatów, dotyczących wskaźnika, jednocześnie do niektórych rozwiązań proponując odpowiednie vacatio legis. Wśród zmian są m.in. możliwość restrukturyzacji i wcześniejszej spłaty długu, uwzględnienie w limicie tzw. niestandardowych umów oraz wszystkich wydatków na obsługę długu, wyeliminowanie z limitu spłaty dochodów ze sprzedaży majątku, wydłużenie z 3 do 7 lat okresu, z którego obliczana jest średnia nadwyżka operacyjna czy zastąpienie średniej arytmetycznej średnią ważoną.
Większość zmian, które wprowadzamy pojawiła się dzięki Państwu, jak chociażby wydłużenie cyklu, w którym wskaźnik jest liczony – z trzech do siedmiu lat. Za to chcę serdecznie podziękować. Nie zamykam prac, będziemy jeszcze dyskutować. – mówiła Czerwińska.
Wiceminister zapewniła też, że przedstawi harmonogram wejścia w życie przepisów w horyzoncie 4-letnim, tak by samorządy zdążyły się przygotować. A doświadczenie wskazuje, że samorządy szybko się dostosowują. – komplementowała samorządowców.
Wniosek, by gotowe rozwiązania oraz harmonogram ich wprowadzenia poprzedzić wyliczeniem skutków finansowych, wiceminister Czerwińska skwitowała stwierdzeniem, że to zupełnie oczywiste. Wszelkie propozycje będą poparte danymi finansowymi i wyliczeniami, również na konkretnych przykładach.
Jako dobre posunięcie ministerstwa ocenił tę propozycję Krzysztof Żuk, współprzewodniczący zespołu finansowego i wiceprezes Związku Miast Polskich. Jednocześnie zaznaczył, że pracując nad zmianą wskaźnika trzeba pamiętać, że celem samorządów jest realizacja strategii inwestycyjnej i absorpcja funduszy europejskich. Dlatego trzeba zmieniać tę regułę w taki sposób, by nie ograniczać możliwości finansowania inwestycji przy udziale funduszy europejskich.
– Trzeba patrzeć na zapisy, które zmniejszą nam zdolność absorpcji instrumentów zwrotnego finansowania, mówimy tu chociażby o przychodach ze sprzedaży mienia komunalnego. Ministerstwo Finansów chciałoby je wyłączyć, co prawda mówi o perspektywie dojścia, czyli de facto o 2022 czy 2023 roku. To samo dotyczy tzw. umów niestandardowych, które dzisiaj nie są uwzględniane w limicie zadłużenia. Trzeba przyjrzeć się, jakie będą skutki, gdyby je wszystkie włączyć do limitu. zadłużenia. – wyjaśniał prezydent Żuk.
Wiceminister finansów zapowiedziała również podczas Komisji Wspólnej, że na początku przyszłego roku ruszą prace nad odbiurokratyzowaniem sprawozdawczości budżetowej po stronie samorządów. Do udziału w nich zaprosiła praktyków samorządowych, by wspólnie wypracować optymalne rozwiązania.
Podczas ostatniego posiedzenia KWRiST, Związek Gmin Wiejskich RP zgłosił rowwnież dwa istotne dla funkcjonowania gmin wiejskich wnioski, które uzyskały akceptację strony samorządowej.
W zgłoszonym do zaopiniowania projekcie rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne, stawka opłaty za pobór wód podziemnych w celu nawadniania upraw polowych wynosiła 15 groszy za 1 m3. Stawka ta była najwyższa ze wszystkich, w tym także na potrzeby przemysłu ciężkiego, spożywczego, w tym produkcji napojów. Podczas posiedzenia Zespołu Infrastruktury, KWRiST przedstawiciel Związku przedstawił postulat obniżenia tej stawki do 5 gr za 1 m3. Przy poparciu pozostałych przedstawicieli strony samorządowej naszego postulatu, na posiedzeniu plenarnym Wiceminister Środowiska zaakceptował propozycję ZGW RP.
Związek zgłosił także wniosek do Ministra Środowiska, aby przygotowywana przez Rząd kolejna wersja projektu ustawy o powołaniu Polskiej Agencji Geologicznej, została skierowana do opinii KWRiST. Poprzednia wersja ustawy z 13 września 2016 r. o powołaniu Polskiej Służby Geologicznej z uwagi na brak ostatecznego kształtu projektu po konsultacjach międzyresortowych nie została zaopiniowana przez KWRiST. Związek Gmin Wiejskich RP zgłaszał również do tego projektu liczne uwagi postulowane przez gminy górnicze.
źródło: ZMP, info własne