Na lutowym posiedzeniu Komisji Wspólnej, które odbyło się 27.02.2013 najważniejszym rozpatrywanym projektem przez Komisję Wspólną był projekt nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Omawiały go wcześniej aż trzy zespoły robocze, które zgłosiły wiele uwag. Jednak ponieważ zespoły pracowały nad wstępną wersją projektu, a jego wersja ostateczna, po wprowadzeniu zmian wynikających z uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych została przesłana samorządowcom dopiero 25 lutego – projekt nie został zaopiniowany. Jak powiedział Mariusz Poznański, współprzewodniczący Komisji ze strony samorządowej, gdyby ministerstwo nalegało na wydanie opinii od razu, byłaby ona negatywna. Wiceminister rozwoju regionalnego, Paweł Orłowski zgodził się na odłożenie decyzji, ale podkreślał, że projektodawcom bardzo zależy na czasie. Dlatego zaproponował przyspieszenie procedury: „Dla oszczędności czasu i lepszego skoordynowania dyskusji dobrze byłoby, gdyby wszystkie zespoły mogły się spotkać wspólnie. Potem Komisja mogłaby wyrazić swoją opinię w trybie obiegowym. Bylibyśmy skłonni znaleźć wspólne rozwiązanie nawet w kwestii najdalej idących uwag. Z punktu widzenia strategicznego i partnerskiego działania samorządów w przyszłej perspektywie, to byłoby zasadne.” – zadeklarował minister Orłowski. Odniósł się w ten sposób do uwagi zgłaszanej na zespołach, że samorząd wojewódzki nie powinien odgórnie wyznaczać miejskich obszarów funkcjonalnych, ale powinien to robić w uzgodnieniach z zainteresowanymi gminami i powiatami. Minister dodał, że w ciągu tygodnia jest w stanie zorganizować proponowane spotkanie. I potem projekt zostałby skierowany do opiniowania przez Komisję Wspólną w trybie obiegowym. Gdyby jednak okazało się, że nie uda się uzgodnić projektu w ten sposób, pozostaje wnieść go na kolejną Komisję Wspólną, która wyjątkowo odbędzie się już za trzy tygodnie, 20 marca br. Mariusz Poznański, współprzewodniczący Komisji ze strony samorządowej przypomniał, że wszystkie zespoły domagały się również projektów rozporządzeń wykonawczych do ustawy, bo tam będą zapisane szczegółowe rozwiązania.
Ogółem Komisja Wspólna omówiła 27 projektów aktów prawnych, z czego 21 uzgodniła, jeden został skierowany do dalszych prac (o zasadach prowadzenia polityki rozwoju), dwa zostały skierowane na zespoły robocze z upoważnieniem do wydania opinii wiążącej, a trzy – uzyskały negatywną opinię. Oprócz projektów rozporządzeń dotyczących obiegu dokumentów kandydatów na kierowców dotyczy to jeszcze rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnienia żołnierzy z podatku dochodowego od osób fizycznych. Strona samorządowa bowiem z zasady negatywnie opiniuje projekty zwalniające z podatku, a tym samym zmniejszające dochody JST – nawet jeśli skutki dla budżetów samorządowych są niewielkie.
Komisja Wspólna zdecydowała też, by projekt ministra transportu w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego (…) – który nie uzyskał zgody strony samorządowej na opiniowanie w trybie obiegowym – trafił na zespół roboczy, który wyda opinię wiążącą. Podobną zgodę na wydanie opinii wiążącej otrzymał Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu w sprawie projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy (…)
Projekt rozporządzenia ministra administracji i cyfryzacji dotyczący warunków wykonywania usług powszechnych przez pocztę polską został ostatecznie uzgodniony, po tym jak projektodawcy przyjęli wniosek Związku Gmin Wiejskich RP, by ustalić takie warunki, aby na terenie każdej gminy działał przynajmniej jeden urząd pocztowy.
W sprawie projektu Strategii rozwoju kapitału ludzkiego 2020, przygotowanego przez ministerstwo pracy i polityki społecznej samorządowcy zgłosili wniosek o wydłużenie perspektywy czasowej do roku 2030, gdyż uznali, że wskaźniki przyjęte w strategii są zbyt optymistyczne, niemożliwe do osiągnięcia w ciągu 7 lat (np. wzrostu dzietności ddo 1,45; wydłużenia życia mężczyzn o 2 lata czy wzrostu zatrudnienia – wbrew panującym tendencjom). Konieczne jest też monitorowanie wskaźników w ciągu najbliższych kilku lat i ich weryfikacja. Należy też zastanowić się nad zwiększeniem dochodów JST, które będą realizowały programy zaplanowane w Strategii. Jacek Męcina, wiceminister pracy i polityki społecznej zaproponował kompromis – włączenie przedstawicieli strony samorządowej KWRiST do zespołu monitorującego Strategię, który – jeśli zajdzie potrzeba – będzie te wskaźniki aktualizował. Zaapelował też o uzgodnienie Strategii, bo jest to ważne w kontekście przygotowań do nowej perspektywy unijnej i sięgnięcia po środki finansowe na współrealizację celów w niej zapisanych. Projekt został uzgodniony.
Spośród 7 projektów nieuzgodnionych na poprzednich spotkaniach – 5 zostało pozytywnie zaopiniowanych na posiedzeniach zespołów roboczych. Był to m.in. projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym – pomimo, że projekt uzyskał pozytywną opinię, to uwagi województw dotyczące dopisania do listy linii lub odcinków linii kolejowych zostały podtrzymane. Związek Województw RP ma też przygotować ocenę aktualnego wykazu, a dokument ten będzie omówiony na jednym z kolejnych posiedzeń Zespołu ds. Infrastruktury i będzie on punktem wyjścia do przygotowania nowelizacji rozporządzenia. Również projekt założeń ustawy o utworzeniu wojewódzkich centrów usług wspólnych został uzgodniony, jednakże strona samorządowa zarekomendowała ministerstwu administracji i cyfryzacji wprowadzenie takich centrów także na poziomie powiatowym – zgodnie zresztą z ustaleniami w tej sprawie sprzed 2,5 roku.
Nadal nie wpłynęły dwa projekty ministra zdrowia: w sprawie BHP przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami oraz w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej. W obu przypadkach zespół roboczy ma upoważnienie Komisji do wydania opinii wiążącej.
Współprzewodniczący Komisji Wspólnej, Mariusz Poznański zgłosił w imieniu strony samorządowej wniosek o dokonanie zmiany w Regulaminie prac KWRiST w związku z podjętą przez niektóre resorty próbą egzekwowania 30-dniowego terminu opiniowania projektów przez Komisję. Proponowana zmiana ma zapewnić dotrzymanie tego terminu, a będzie polegała na wprowadzeniu „zastrzeżenia, że projekty muszą być wniesione w terminie co najmniej 15 dni przed terminem posiedzenia plenarnego Komisji. Wynika to z innych przepisów Regulaminu, które zapewniają najpierw członkom zespołów, a następnie członkom Komisji co najmniej 7 dni przed posiedzeniem na zapoznanie się z materiałami wnoszonymi na obrady.” – czytamy w piśmie skierowanym oficjalnie do współprzewodniczącego strony rządowej. Zgodnie z ustaleniami samorządowcy otrzymają odpowiedź za miesiąc, na kolejnym spotkaniu.
Źródło: www.zmp.poznan.pl, info. własne