25 lutego 2015r. odbyło się posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Spotkaniu współprzewodniczyli Andrzej Halicki, Minister Administracji i Cyfryzacji oraz Jan Grabkowski Starosta Poznański przedstawiciel Związku Powiatów Polskich.
Rozpoczynając obrady szef MAC poinformował zebranych o nadaniu jednej z sal Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji imienia prof. Michała Kuleszy. Przypomniał także, że w ostatnim czasie odszedł również prof. Jerzy Regulski. Minister Halicki poprosił aby minutą ciszy uczcić obydwu profesorów, którzy tak wiele zrobili dla rozwoju polskiego samorządu.
Tematem obrad Komisji były propozycje zmian legislacyjnych dotyczących szeroko pojętego obszaru działalności państwa m.in. edukacji, finansów publicznych, rolnictwa, środowiska, infrastruktury, spraw wewnętrznych oraz cyfryzacji.
Samorządowcy i przedstawiciele strony rządowej rozpatrzyli ponad trzydzieści projektów ustaw, rozporządzeń i zarządzeń.
Wśród uzgodnionych dokumentów znalazły się m.in.:
– zgłoszony przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym;
– projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty Ministerstwa Edukacji Narodowej;
– projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
– opracowany przez Ministerstwo Środowiska projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz niektórych innych ustaw;
– projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowejw sprawie sposobu i trybu pokrywania należności i opłat mieszkaniowych osobom spełniającym powszechny obowiązek obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz członkom ich rodzin.
Członkowie Komisji uzgodnili również opracowany w Ministerstwie Administracji Cyfryzacji projekt założeń projektu ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Jego celem jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/37/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. zmieniającą dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego oraz nowy sposób wdrożenia zasad ponownego wykorzystywania.
Wyodrębnienie przepisów o ponownym wykorzystywaniu z ustawy o dostępie do informacji publicznej zapewni, że rozwiązania dotyczące ponownego wykorzystywania będą bardziej przejrzystei łatwiejsze w stosowaniu.
Zaproponowane w tym dokumencie rozwiązania pozwolą przede wszystkim na poszerzenie zakresu ponownego wykorzystywania o digitalne materiały biblioteczne, archiwalia czy wizerunki muzealiów z pełnym poszanowaniem praw własności intelektualnej.
Dotychczas ponownemu wykorzystywaniu podlegały wyłącznie informacje publiczne. Zostanie wprowadzone także nowe pojęcie – informacje sektora publicznego (jest nią każda treść lub jej część będąca w posiadaniu podmiotu publicznego utrwalona na jakimkolwiek nośniku).
Na spotkaniu KWRiST przedstawiciele MSW zaprezentowali informację na temat wdrażania od 1 marca 2015 r. usług związanych z projektem pl.ID oraz informację na temat decyzji Rady Ministrów w zakresie zniesienia obowiązku meldunkowego lub zastąpienia go innym obowiązkiem. Kolejne posiedzenie Komisji zaplanowano na 25 marca br.
źródło: samorząd pap