Zygmunt Frankiewicz, Prezes ZMP i Prezydent Gliwic został nowym Współprzewodniczącym KWRiST. Zgodnie z ustaleniem Strony Samorządowej każda korporacja przez 8 miesięcy przewodniczy pracom Komisji.
Andrzej Halicki, współprzewodniczący ze strony rządowej – nawiązując do debaty, która odbyła się miesiąc temu, podczas marcowego spotkania Komisji Wspólnej – poinformował, że rząd kontynuuje prace dotyczące standaryzacji i finansowania zadań z zakresu administracji rządowej zleconych JST. W ubiegłym tygodniu odbyło się posiedzenie Konwentu Wojewodów z udziałem wiceminister finansów, Hanny Majszczyk i myślę, że w ciągu najbliższych niewielu tygodni będziemy mieli efekty tego spotkania i konkluzje, które przedstawimy na kolejnym posiedzeniu Komisji. – powiedział minister administracji i cyfryzacji.
Po raz kolejny samorządowcy domagali się utworzenia i bieżącego prowadzenia przez sekretariat KWRiST rejestru ubytków dochodów JST związanego z wprowadzaniem przez rząd nowych regulacji prawnych. Wrócili do tego przy omawianiu projektu nowelizacji ustawy o podatku PIT i CIT, który zakłada tworzenie żłobków i przedszkoli przyzakładowych, do których rodzice-pracownicy będą mogli oddawać dzieci na czas pracy. Projekt rodzi skutki finansowe, obliczone na 330 mln zł w ciągu 5 lat. Ze względu na ważny interes społeczny i dobro rodzin samorządowcy pozytywnie zaopiniowali projekt. Domagali się jednak wpisania jego skutków do rejestru, z zaznaczeniem, że należy je dalej monitorować, gdyż resort finansów uważa, że ta regulacja może przynieść pozytywne skutki w postaci większej liczby miejsc pracy, a co za tym idzie i podatków.
Jak powiedział Zygmunt Frankiewicz, Współprzewodniczący Komisji ze Strony Samorządowej – Musimy twardo stać na stanowisku, że za zadaniami muszą iść pieniądze. Jeżeli się tego nie da wyegzekwować, to trzeba przynajmniej je ewidencjonować i później hurtem domagać się korekt w proporcji podziału np. podatku dochodowego od osób fizycznych czy prawnych, tak aby rekompensować te wszystkie drobne straty, które przy dziesiątkach różnych rozporządzeń i ustaw ponosimy. Postanowiliśmy tu dzisiaj rzecz ważną; wcześniej już była deklaracja, że tak będzie, ale dzisiaj zostało to zdecydowane ostatecznie, że powstanie rejestr na bazie prac Komisji Wspólnej, w którym będą zapisywane wszystkie skutki finansowe decyzji podejmowanych w formie ustaw czy rozporządzeń. I to już jest pewien postęp.
Sekretarz Strony Samorządowej zgłosił postulat przeprowadzenia debaty na jednym z kolejnych posiedzeń KWRIST dotyczącej przywrócenia zapisu w ustawie o dochodach JST o rekompensowaniu skutków finansowych zmian ustawowych.
Sporną kwestią przy opiniowaniu projektu MEN dotyczącego nadzoru pedagogicznego było, kto ma przygotować informację dotyczącą wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego za dany rok szkolny. Urzędnicy ministerstwa chcą, by robili to pracownicy samorządowi, samorządowcy domagają się, by kuratorzy przygotowywali i przedstawiali je organom wykonawczym JST.
Organy wykonawcze JST są zobowiązane ustawą o systemie oświaty do przedstawiania radom do 31 października informacji o wykonywaniu zadań oświatowych. Muszą w niej zawrzeć informację o wynikach ewaluacji, kontroli, wspomagania, czyli tego wszystkiego, co zawiera się w nadzorze pedagogicznym. – wyjaśniał Marek Olszewski, Przewodniczący ZGW RP, współprzewodniczący Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu. Natomiast informacje z kuratoriów dotyczą najczęściej tylko ewaluacji i są lakoniczne. Samorządowcy chcą otrzymywać pełną informację od kuratorów, by prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i starostowie mogli je przekazywać swoim radom.
Jest to tym istotniejsze, że projekt zakłada likwidację skali ocen od A do E. Jeśli jest ona tylko opisowa, tym ważniejsze jest, byśmy otrzymywali ją w formie pełnej, we właściwym czasie umożliwiającym organom wykonawczym realizację zadań. – dodał Marek Olszewski Przewodniczący ZGW RP.
Wiceminister edukacji, Tadeusz Sławecki mówił, że samorządy mają możliwość pozyskania niezbędnych danych z różnych źródeł. Niektóre gminy, mówiąc brutalnie, chciałyby mieć tę informację w formie „kopiuj – wklej”, natomiast przypomnę, że art. 5 ustawy o systemie oświaty nakłada na organ prowadzący szkoły obowiązek przedstawienia tej informacji. Ustawa nie określa szczegółowego zakresu tej informacji, każdy samorząd sam ustala sobie priorytety. (…) Byłoby nieporozumieniem, gdyby tylko i wyłącznie kurator przygotowywał tę informację. Nie możemy zakładać, że samorząd nie może przygotować tej informacji, tylko kurator ma mu dać, mówiąc brutalnie, gotowca.
Wniosek strony samorządowej jednak nie wynika – jak wyjaśniał przewodniczący Olszewski – z „lenistwa” samorządu. Oczywiste jest, że samorząd kształtuje, tworzy, redaguje tę informację według lokalnego zapotrzebowania na nią. Ale ma też prawo do pełnej informacji z nadzoru pedagogicznego.
Myśmy nigdy nie powiedzieli, że nie mamy dostępu od danych. – dodał Andrzej Porawski, sekretarz Strony Samorządowej. – Ale oczekujemy od nadzoru pedagogicznego, żeby dostarczył wnioski o całokształcie, a nie wnioski dotyczące poszczególnych szkół, bo te dostajemy. My jako organy prowadzące szkoły mamy za zadanie prowadzić nie poszczególne szkoły, tylko proces oświaty w danym mieście. Dlatego np. prezydent Katowic powinien dostawać od swojego kuratorium te wnioski, które dotyczą ogólnie Katowic jako organu prowadzącego szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły średnie.
Ponieważ żadna ze stron nie zmieniła swojego zdania, projekt został uzgodniony z powyższą uwagą.
Miesiąc temu samorządowcy pytali – w związku z planowanym zniesieniem obowiązku meldunkowego – na jakiej podstawie minister finansów będzie obliczał wysokość np. subwencji oświatowej, ustalenia wysokości funduszu sołeckiego czy innych transferów z budżetu państwa do budżetów JST opartych do tej pory na rejestrach mieszkańców lub osób zameldowanych. Jak wyjaśniała Zdzisława Wasążnik, dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w resorcie finansów wszystkie subwencje będą naliczane, tak jak obecnie, na podstawie danych uzyskanych z Głównego Urzędu Statystycznego. W tej chwili jest powołany międzyresortowy zespół, który pracuje nad koncepcją, a także przygotowaniem zmian w ustawach i innych przepisach prawnych. Na podstawie tych zmienionych przepisów Prezes GUS będzie wyliczał liczbę mieszkańców, na podstawie której z kolei minister finansów będzie obliczał sumę poszczególnych rodzajów subwencji. – informowała dyrektor Wasążnik.
Spośród 37 projektów aktów prawnych opiniowanych na kwietniowym posiedzeniu Komisji Wspólnej tylko jeden został negatywnie zaopiniowany – to projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie zaniechania poboru podatku PIT od diet otrzymywanych przez pracowników naukowych, którzy wyjeżdżają na zagraniczne stypendia w ramach unijnego programu ERASMUS. Samorządowcy argumentowali swoją opinię tym, że takie zaniechanie czyni wyłom w systemie podatkowym i może prowadzić w przyszłości do zwalniania kolejnych grup pracowników. Wiceminister finansów, Hanna Majszczyk tłumaczyła, że jej resort przygotował projekt na wniosek ministra nauki i szkolnictwa wyższego, który w wyniku analizy zdiagnozował, że właśnie program ERASMUS stwarza największe problemy. Brak zainteresowania polskich naukowców korzystaniem z niego spowodowało to zwolnienie. Naszym interesem narodowym jest to, aby rozwijać się w tych programach i aby nasi naukowcy z nich korzystali. – powiedziała wiceminister Majszczyk.
Pomimo, że skutki finansowe zwolnienia nie są wielkie, samorządowcy uznali, że nie jest społecznie uzasadnione, by osoby wyjeżdżające w ramach tego programu nie płaciły podatków.
Dodam, że program nie dotyczy studentów, którzy dostają stypendium w wysokości 200 Euro miesięcznie, ale pracowników naukowych, którzy dostają diety w wysokości 150 Euro dziennie (!) – powiedział Ludwik Węgrzyn, Prezes ZPP.
Aż 32 projekty zostały uzgodnione, w tym projekt nowelizacji ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej; Projekt Krajowego Programu Ochrony Powietrza czy projekt rozporządzenia MEN dotyczący wymagań wobec szkół i placówek oświatowych.
Minister Andrzej Halicki poinformował członków Komisji, że kolejne posiedzenie odbędzie się 27 maja br. w Dzień Samorządu Terytorialnego – na zaproszenie przewodniczącego sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego, posła Piotra Zgorzelskiego – w gmachu Sejmu RP.
Źródło: www.zmp.poznan.pl