W roku ubiegłym odbyło się 11 spotkań Strony Samorządowej Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST). Były one poświęcone analizie i dyskusji nad dokumentami przekazanymi Zespołowi do opiniowania. W 2022 r. przeprowadzonych zostało także 11 posiedzeń Zespołu ds. Edukacji KWRiST.
Swój czynny udział w pracach Zespołu oraz Strony Samorządowej mieli przedstawiciele Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej (ZGWRP). Do reprezentantów Związku w tym gronie należą: Anna Grygierek, Burmistrz Gminy Strumień, Wiceprzewodnicząca Zarządu ZGWRP (Współprzewodnicząca Zespołu), Marian Buras, Burmistrz Gminy Morawica, Członek Zarządu ZGWRP oraz Dariusz Kubus, Wójt Gminy Andrespol, Członek Zarządu ZGWRP. Prace przedstawicieli ZGWRP w Zespole wspierała również Katarzyna Zychowicz, Specjalista ds. edukacji, asystent przedstawiciela ZGWRP w Zespole ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Efekty prac ZGWRP w Zespole
Warto przypomnieć, że 18 stycznia 2022 r. na posiedzeniu Zespołu, zostało przedstawione krytyczne stanowisko ZGWRP, dotyczące zmian sposobu naliczania wagi wiejskiej w algorytmie subwencji oświatowej.
Łącznie, w ramach prac Zespołu, przeanalizowano i zaopiniowano 59 aktów prawnych. Do proponowanych zapisów ustaw oraz rozporządzeń ZGWRP, zgłaszał uwagi, które zostały uwzględniane w czterech przypadkach.
I tak, w maju 2022 r., w związku z projektem zmian do ustawy Karta Nauczyciela, dotyczących zatrudnienia specjalistów od 1 września, równocześnie ze zmianami stopni awansu zawodowego i wprowadzeniem do systemu oświaty nauczyciela początkującego, ZGWRP zgłosił uwagę dotyczącą składu komisji powołanej do obserwacji zajęć nauczycieli początkujących. Uwaga ta została uwzględniona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN). W efekcie tego nastąpiła zmiana projektowanych przepisów.
W sierpniu ub.r. MEiN przyjął drugą zgłoszoną przez ZGWRP uwagę. Dotyczyła ona niejasności w interpretacji kwalifikacji specjalistów przyjmowanych do szkół od 1 września 2022 r. W skutek działania Związku doprecyzowano wytyczne dla kuratorów oświaty w tej sprawie.
Zgłoszona również w sierpniu ub.r. – przez ZGWRP – uwaga dotycząca zapisów projektu rozporządzenia w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość także została przyjęta i stosowne zapisy w rozporządzeniu zostały zmienione. Uwaga ta związana była z prowadzeniem konsultacji indywidualnych dla uczniów.
Z kolei w grudniu 2022 r. uwzględniona została, zgłoszona przez ZGWRP, uwaga dotycząca wskaźnika wydatków rzeczowych „Wr” w projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 31 października 2022 roku w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2023.
Uwzględnienie uwagi wniesionej przez Związek skutkuje przywróceniem wskaźnika „Wr” do poziomu 0,2, co pozytywnie wpływa na naliczenie kwoty subwencji oświatowej dla każdego samorządu z terenami o charakterze wiejskim.
Duży sukces Związku!
Należy podkreślić, że zmiany zapisów przepisów wskazanych przez ZGWRP ograniczą problemy samorządów z prawidłową realizacją zapisów prawa. Pozwalają także uniknąć nadmiernych bądź niecelowych wydatków (np. w przypadku godzin konsultacji indywidualnych podczas nauki zdalnej). Zmiana wskaźnika „Wr” z poziomu 0,25 do 0,2 przyniesie konkretny wzrost subwencji oświatowej dla gmin wiejskich, co należy uznać za duży sukces.
Katarzyna Zychowicz, Specjalista ds. edukacji, asystent przedstawiciela ZGWRP w Zespole ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.