(61) 851-74-18 biuro@zgwrp.pl

Lesznowola i Trzebownisko – gminy członkowskie Związku Gmin Wiejskich RP oraz Podkowa Leśna, Tczów i Rzeszów zostali zwycięzcami drugiej edycji rankingu „Miejsca sprzyjające edukacji”, opracowanego przez fundację Evidence Institute. Celem rankingu „Miejsca sprzyjające edukacji”, przygotowanego przez Fundację Naukową Evidence Institute, jest wskazanie samorządów odznaczających się najwyższym poziomem edukacji oraz inicjowanie dyskusji o tym, jak samorządy i szkoły mogą budować relacje sprzyjające wysokiej jakości kształcenia. Serdecznie gratulujemy!

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej, ogłoszono wyniki ogólnopolskiego badania jakości edukacji w jednostkach samorządu terytorialnego oraz opracowanego na ich podstawie rankingu samorządów.

Zwycięzcą w kategorii gmin do 20 tys. mieszkańców została Podkowa Leśna. Na podium znalazły się także Michałowice i Świdnica. Laureatem w kategorii gmin od 20 do 100 tys. mieszkańców została Lesznowola. Kolejne miejsca zajęły Zielonki oraz Piaseczno. Spośród miast powyżej 100 tys. mieszkańców pierwsze miejsce zajął Rzeszów. W tej kategorii wyróżniono także Opole i Kraków.

Spośród gmin do 20 tys. mieszkańców z ponadprzeciętną stopą bezrobocia i dochodami poniżej średniej najlepsze rezultaty osiągnęły: Tczów, Czarnocin i Besko. Wśród gmin borykających się z problemami bezrobocia i niskich dochodów o wielkości 20-100 tys. mieszkańców liderami zostały: Trzebownisko, Świdnik i Andrychów. Natomiast biorąc pod uwagę miasta powyżej 100 tys. mieszkańców z wysoką stopą bezrobocia i niskimi dochodami, kolejne miejsca po Rzeszowie zajęły Lublin i Kielce.

Jak powiedział obecny na konferencji prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz, samorząd jako istota demokracji odgrywa ogromną rolę w aspekcie dydaktycznym. „Szkoła jest tym przedszkolem demokracji, w którym dziecko poznaje zasady funkcjonowania zbiorowości, ale uczy się także czegoś, co wiąże się z istotą samorządności, tzn. odpowiedzialności, świadomości, współdecydowania i ponoszenia konsekwencji tych decyzji” – zaznaczył.

Według niego skala finansowania edukacji przez samorządy przekracza ich możliwości. „Warto zabiegać, by edukacja finansowana w ramach subwencji była rzeczywistym obrazem potrzeb i wydatków, a nie +mruganiem oka+, że dajemy 42 mld a 8 mld samorządy muszą dopłacić jeżeli chcą, aby szkoły funkcjonowały normalnie” – stwierdził.

Dyrektor Biura Związku Gmin Wiejskich RP Paweł Tomczak podkreślił w swoim wystąpieniu, że edukacja to sposób na przezwyciężenie impasu rozwojowego, w którym znalazły się obszary wiejskie.

„Przedstawiciele gmin koncentrują się głównie na tym, by zapewnić odpowiednią organizację i finansowanie i niestety umyka czasami najistotniejszy element – jakość edukacji. Sądzę, że doświadczenia liderów w zakresie realizacji zadań oświatowych warto upowszechniać, by poziom edukacji był jak najwyższy, zwłaszcza na obszarach wiejskich” – powiedział.

Burmistrz zwycięskiej Podkowy Leśnej Artur Tusiński zwrócił uwagę, że rola samorządu nie sprowadza się wyłącznie do finansowania oświaty. „Samorząd musi też podejmować dobre decyzje, które czasami są trudne i odważne. W Podkowie Leśnej bardzo szybko potrafimy zdecydować, czy np. nie zatrudnić asystenta kulturowego. Przyjmujemy dzieci z dysfunkcjami, chociażby z zespołem Aspergera, co nie zdarza się często i radzimy sobie. Uważam, że skoro doceniono nas w rankingu, jest to dobra metoda” – podkreślił.

Według niego sukces w dziedzinie edukacji można osiągnąć tylko poprzez współpracę władz miasta, grona pedagogicznego, uczniów oraz ich rodziców. „Staramy się włączać środowiska wszystkich szkół do ważnych wydarzeń z życia miasta i reprezentować Podkowę Leśną jako jedna drużyna. Zależy nam na tym, by uczeń nie tylko otrzymał dobrą edukację, ale także potrafił odnaleźć się w społeczeństwie, współpracować i dodatkowo był wrażliwy na potrzeby innych” – podsumował.

Ranking, uwzględniający 2462 samorządy, opracowano na podstawie trzech miar: dobrego startu, nierówności i postępu. Pierwsza z nich odzwierciedla procent dzieci 3-4 letnich w przedszkolach oraz wyniki sprawdzianu szóstoklasisty. Miara nierówności przedstawia zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego na terenie gminy. Z kolei miara postępu jest trzyletnim wskaźnikiem edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów, który pokazuje, jaki postęp w gimnazjum uczynili uczniowie o tym samym potencjale po szkole podstawowej.

 

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Wyświetlono 4 , dzisiaj 1
Skip to content