Przygotowujemy się do normalnego, stacjonarnego, klasycznego nauczania od września – poinformowała samorządowców wiceminister edukacji Marzena Machałek.
Podczas spotkania zespołu ds. edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego strona samorządowa dopytywała, w jaki sposób będzie organizowana edukacja w nowym roku szkolnym.
„Nie zaskakujcie nas w sierpniu jakąś informacją na ten temat, tylko spróbujmy się dogadać wspólnie, jak ma wyglądać edukacja w roku szkolnym 2020/2021” – apelował Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich.
Wiceminister edukacji Marzena Machałek podkreślała, że zdalne nauczanie, wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa, było rozwiązaniem wyjątkowym.
„My się normalnie przygotowujemy do tego roku szkolnego, takiego jakiego jesteśmy przyzwyczajeni od zawsze. Nie ma tak, że my się dzisiaj przygotowujemy do nauczania zdalnego; przygotowujemy się do pracy w normalnym trybie” – powiedziała wiceszefowa MEN. „Ten czas nauczania zdalnego, on nie był idealny, tak jak nie jest idealna szkoła. (…) To był tryb kryzysowy” – zaznaczyła.
W ocenie wiceminister zdalne nauczanie poszło „nadzwyczaj sprawnie”. „Ja tylko mogę podziękować dyrektorom, nauczycielom, też samorządom za tę współpracę w kryzysie, którą podjęliśmy i która zaowocowała tym, że jednak ta funkcja dydaktyczna szkoły nie została zawieszona, a została zrealizowana w inny, ekstraordynaryjny sposób” – dodała.
„Przygotowujemy się do nauczania normalnego, stacjonarnego, klasycznego od września” – powtórzyła wiceminister Machałek.
Jak jednak zaznaczyła, edukacja online dała też cenne doświadczenia i umiejętności, które mogą wzbogacić nauczanie stacjonarne. „W tym kierunku cały czas pracujemy” – powiedziała.
We wtorek, 23 czerwca o przygotowaniach do stacjonarnej pracy szkół i placówek oświatowych od września poinformowała również rzeczniczka resortu edukacji Anna Ostrowska.
„W przestrzeni medialnej pojawia się wiele nieprawdziwych informacji na temat zdalnej nauki. Zrobimy wszystko, aby dzieci wróciły do szkół od września w normalnym trybie. Przygotowujemy się do normalnej, stacjonarnej pracy szkół i placówek oświatowych” – zapewniła.
Jak podkreśliła, jest dziś pełna zgoda co do tego, że nawet najlepsze i najnowocześniejsze technologie nie zastąpią bezpośredniego kontaktu, „nie stworzą przestrzeni do nawiązywania relacji oraz budowania więzi, które powstają w szkolnych murach”.
Ostrowska przekazała, że resort pracuje nad udoskonaleniem narzędzi on-line do nauki zdalnej po to, by nauczyciele i dyrektorzy mogli z nich korzystać jako uzupełnienie tradycyjnych metod pracy. „Rozwijamy platformę edukacyjną epodreczniki.pl, która cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Wprowadzamy nowe funkcjonalności tak, aby dostosować to narzędzie do potrzeb szkół” – podkreśliła.
Dodała, że platforma epodreczniki.pl była i jest rozwijana niezależnie od epidemii. „Informacje o udostępnieniu platformy i o możliwości jej wykorzystywania były przekazywane szkołom już od września 2019 r. Wykorzystywanie platformy epodreczniki.pl i zgromadzonych na niej zasobów zostało też uwzględnione w projekcie „Lekcja:Enter”, w ramach którego do 2023 roku zostanie przeszkolonych ponad 75 tys. nauczycieli” – zauważyła. Poinformowała, że zakres szkolenia obejmuje m.in. tworzenie własnych lub wykorzystywanie w procesie kształcenia dostępnych w internecie zasobów i narzędzi edukacyjnych.
W związku z epidemią od 12 marca w szkołach i przedszkolach w całej Polsce zostały zawieszone stacjonarne zajęcia. Od 25 marca wprowadzono obowiązkowe kształcenie na odległość i w takim trybie szkoły mają pracować do końca zajęć dydaktycznych, czyli do 26 czerwca. Częściowo wznowiono działalność przedszkoli, umożliwiono udział w zajęciach uczniom klas I-III szkół podstawowych i konsultacje dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Źródło: Samorząd PAP