Projekt Liga eSzkoła został zainicjowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Cyfryzacji. Jego celem jest z jednej strony pomoc dzieciom i młodzieży w rozwinięciu kompetencji cyfrowych, a z drugiej – wprowadzenie do Gminnych Samorządowych Instytucji Kultury (GSIK) nowej oferty edukacyjnej związanej z informatyka i robotyką.
Projekt jest realizowany poprzez gminne domy kultury, biblioteki, ośrodki kultury i centra kultury z 4 obszarów terytorialnych NUTS-3: Szczecińskiego, Pilskiego, Poznańskiego i Zielonogórskiego. Placówki zostały wyposażone w mini-laboratoria robotyki, a ich pracownicy przeszkoleni i otrzymali wsparcie wykwalifikowanych trenerów podczas prowadzenia zajęć dla dzieci i młodzieży.
W skład wyposażenia laboratorium – które przechodzą na własność placówki – wchodzą:
- 2 zestawy LEGO® SPIKE™ Prime,
- zestaw turniejowy FIRST® LEGO® League,
- 2 laptopy,
- 2 tablety,
- Komplet materiałów szkoleniowych (przeznaczonych zarówno dla pracownika GSIK, jak tez dla dzieci i młodzieży).
Szkolenie i wsparcie dla pracowników GSIK objęło:
- 30 h szkolenia zdalnego w ramach programu e-Citizen, a po zdaniu egzaminu otrzymanie międzynarodowego certyfikatu ECDL e-Citizen;
- 30 h szkolenia zdalnego poświęconego programowaniu zestawów LEGO® SPIKE™ Prime;
- wsparcie zewnętrznego trenera w czasie połowy zajęć praktycznych dla dzieci i młodzieży;
- wsparcie przez forum wymiany wiedzy i doświadczeń działające w trakcie trwania projektu w Internecie.
Dzięki realizacji projektu korzyści odnioszą zarówno gminne instytucje kultury oraz ich pracownicy, jak też uczestnicy zajęć z zakresu robotyki i programowania.
Efekty projektu z perspektywy Gminnych Samorządowych Instytucji Kultury objęły:
- zwiększenie atrakcyjności oferty GSIK poprzez wprowadzenie do oferty atrakcyjnych zajęć z robotyki dla dzieci i młodzieży;
- wzrost kompetencji cyfrowych pracowników oraz umiejętności nauczania w obszarze nowych technologii;
- laboratorium robotyki przechodzi na własność GSIK po Projekcie;
- wzrost aktywności cyfrowej społeczności lokalnej.
Jeśli chodzi o pracowników placówek zaangażowanych w projekt, efektem jest:
- rozwój kompetencji cyfrowych;
- uzyskanie międzynarodowego certyfikatu ECDL;
- rozwój zawodowy poprzez możliwość prowadzenia dodatkowych zajęć z dziećmi i młodzieżą;
- samorealizacja i wzrost aktywności edukacyjnej.
Dzieci i młodzież zyskały:
- atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne łączące zabawę z edukacją;
- możliwość zdobycia międzynarodowego certyfikatu ECDL e-Citizen;
- nabycie uniwersalnych kompetencji wykorzystania TIK i Internetu;
- przygotowanie do udziału w konkursie FIRST® LEGO® League;
- zwiększenie świadomości uczenia się przez całe życie.
Działania realizowane są przez 4 organizacje pozarządowe: Fundację „eSzkoła” (lidera i partnera technologicznego), Fundację „Wspieramy Wielkich Jutra” (partnera organizacyjnego), Polskie Towarzystwo Informatyczne (partnera edukacyjnego) oraz Związek Gmin Wiejskich RP (partnera samorządowego).
Liga eSzkoła otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (Działanie 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”). Działania na obszarze Zielonogórskiego NUTS-3 kosztować będą 1 358 581,64 zł (dofinansowanie z UE – 1 149 767,62 zł), a w ramach Pilskiego NUTS-3 koszt wyniesie 1 246 897,04 zł (dofinansowanie z UE – 1 055 248,95 zł). Na terenie Szczecińskiego i Poznańskiego NUTS-3 wartość projektu to 1 318 367,76 zł, w tym dofinansowanie z UE – 1 115 734,61 zł (dla każdego z regionów osobno).
WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW ZNALEŹĆ MOŻNA NA STRONIE PROJEKTU: https://liga-eszkola.pl