(61) 851-74-18 biuro@zgwrp.pl

W poniedziałek, 28 marca br., w ramach prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST) odbyło się dodatkowe spotkanie poświęcone przede wszystkim zagadnieniom związanym z edukacją i ochroną zdrowia uchodźców z Ukrainy oraz nadawaniem im numerów PESEL i kwestiami wypłat świadczeń za ich przyjęcie i zapewnienie opieki. Ponadto zasygnalizowano także zagadnienia związane z przygotowywaną zmianą systemu podatkowego.

Nadawanie numerów PESEL w duchu współpracy

W trakcie spotkania Janusz Cieszyński, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu do spraw cyberbezpieczeństwa podał dane ilościowe dotyczące liczby nadanych numerów PESEL, która w momencie spotkania wynosiła ok. 440 tys. Przy tej okazji minister Cieszyński podziękował wszystkim zaangażowanym w proces przyznawania takich numerycznych symboli identyfikacyjnych i wskazał, że liczba przydzielonych „identyfikatorów” rośnie obecnie jeszcze tylko w dużych miastach, a w mniejszych miastach i w gminach spada zainteresowanie pozyskaniem tego numeru. Przedstawiciel strony rządowej omówił także sytuację w zakresie przekazywania samorządom sprzętu informatycznego niezbędnego do obsługi osób ubiegających się o PESEL, wskazując na problemy w zakupie sprzętu.

Przy tej okazji Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa podziękował stronie rządowej za pomoc w obsłudze uchodźców i zawnioskował o przedłużenie czasu, w którym pracownicy administracji rządowej będą mogli wspierać krakowski magistrat w pracy na rzecz uchodźców ubiegających się o nadanie im numeru PESEL. Zgodę na takie rozwiązanie wyraził Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), a gotowość do takiego działania potwierdził Wojewoda Małopolski.

Szczepienia ukraińskich dzieci i finansowanie opieki lekarskiej

Następnie Waldemar Kraska, sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz z Filipem Nowakiem, prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia, przedstawili sytuację w zakresie przygotowania do prowadzenia szczepień dzieci z Ukrainy na szereg chorób zakaźnych oraz związanych z tym kwestii finansowania badań, które będą mieli prowadzić lekarze podstawowej opieki zdrowotnej.

Edukacja – wiele zagadnień i wyzwań

Wiele uwagi poświecono również kwestiom organizowania edukacji dla ukraińskich dzieci i młodzieży i związanych z tym finansów. Przy okazji omawiania tych zagadnień Dariusz Piontkowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki (MEiN) przypomniał, że obecnie jest możliwość organizowania oddziałów międzygminnych dla takich dzieci. Dodał też, że większość samorządów nie chce tworzyć tzw. oddziałów przygotowawczych, a zamiast tego umieszcza się po dwóch – trzech uczniów z Ukrainy w „normalnych” klasach polskojęzycznych. Przedstawiciel MEiN omówił również zasady klasyfikacji końcowej uczniów z Ukrainy.

W kontekście tworzenia oddziałów międzygminnych głos zabrał Jacek Brygman, wójt Gminy Cekcyn, wiceprzewodniczący Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazał on, że to, iż nie są tworzone klasy międzygminne wynika głównie z kosztów związanych z transportem dzieci i nierzadko dużymi odległościami, na jakie trzeba by było te dzieci wozić.

W trakcie omawiania zagadnień związanych z oświatą Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej KWRiST poprosił o przekazanie w formie pisemnej informacji o warunkach finansowania dodatkowych zadań oświatowych, w tym tych dotyczących przedszkoli, w związku z przyjmowaniem do nich uchodźców.

Będą dalsze prace

W trakcie posiedzenia Marcin Skierawski, wiceprezydent Sopotu wskazał na potrzebę zniesienia wymogu zatrudniania w administracji publicznej osób z obywatelstwem unijnym, co pomogłoby przyjmować do pracy – potrzebne skądinąd w obecnej sytuacji – osoby z Ukrainy.

W trakcie spotkania pojawiało się jeszcze wiele tematów wymagających wyjaśnienia, a rozwiązaniu rodzących się problemów mają służyć kolejne spotkania KWRiST i jej zespołów roboczych. O czym dyskutowano na wspomnianym posiedzeniu można przeczytać także na stronie Związku Miast Polskich.

Wyświetlono 19 , dzisiaj 1
Skip to content