Ważna zmiana w kryteriach przyznawania rządowych dotacji na drogi gminne i powiatowe – w kolejnym ich rozdaniu, na 2019 r., będą dodatkowe punkty w przypadku dróg prowadzących do inwestycji mieszkaniowych. Rząd ma też zająć się bardzo zawyżonymi zdaniem samorządowców odszkodowaniami dla Lasów Państwowych za grunty pod nowe samorządowe drogi.
9 maja został opublikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów, wprowadzający – w rządowym „Programie rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019” – dodatkowe punkty w przypadku dróg prowadzących do inwestycji mieszkaniowych (będzie to uwzględniane w kryterium dostępności komunikacyjnej). Ma to polepszyć dojazd do nowych osiedli mieszkaniowych.
O tej zmianie mówił w czwartek na wspólnym posiedzeniu sejmowych Komisji Samorządu Terytorialnego i Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz. Przedstawiając informację resortu na temat realizacji tego programu.
W jego ramach w 2016 r. przebudowano 511 km dróg gminnych i 986 km powiatowych, wybudowano 188 km dróg gminnych i 116 km powiatowych oraz wyremontowano 79 km dróg gminnych i 181 km powiatowych. W przypadku puli na 2017 r., wynoszącej 800 mln zł, wpłynęło1358 wniosków, 913 z gmin i 435 z powiatów, na łączną kwotę 1,65 mld zł. Z tego przyznano dotacje i zrealizowano 707 inwestycji drogowych za 794 mln zł. Za te pieniądze przebudowano 391 km dróg gminnych i 656 km dróg powiatowych, wybudowano 159 km dróg gminnych i 110 km powiatowych oraz wyremontowano 98 km dróg gminnych i 55 km dróg powiatowych.
– W zeszłym roku beneficjenci wykorzystali 99 proc. dostępnych środków, co znaczy, że w tym okresie program bardzo się udał – mówił wiceminister Chodkiewicz.
Poseł Rafał Weber (PiS) zapytał o sposób podziału funduszy z tego programu na poszczególne województwa i duże różnice między regionami, jeśli chodzi o przyznaną im z niego pulę. Przedstawiciele resortu przyznali, że środki z programu dzielone są między województwa według algorytmu uwzględniającego trzy czynniki: poziom PKB (biedniejsze regiony dostają więcej), liczbę ludności i długość lokalnej sieci drogowej. Efekt takiego sposobu dzielenia pieniędzy między regiony jest jednak taki, że w niektórych województwach z programu może skorzystać 300 samorządów (351 na Mazowszu), a w innych – mniej niż 100. Dlatego, jak poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, ten algorytm ma być zmieniony, ale dopiero w nowym, zapowiedzianym przez premiera Morawieckiego rządowym programie wsparcia inwestycji w drogi lokalne.
Poseł Aleksander Mrówczyński z PiS powiedział, że w tym nowym programie pula do podziału zwiększy się docelowo do 2 mld zł rocznie (jeszcze w 2017 r. było to 800 mln zł, tyle samo miało być w tym roku, ale ostatecznie rząd zwiększył tę kwotę na 2018 r. do 1,3 mld zł).
Edward Trojanowski ze Związku Gmin Wiejskich RP podkreślił, że drogi są obecnie – obok oświaty – największym obciążeniem gmin wiejskich i gmin miejsko-wiejskich. I że potrzebują one ten cel łącznie aż 40 mld zł środków zewnętrznych.
Jednak wsparcie finansowe ze strony państwa samorządowych inwestycji drogowych to nie jedyna rzecz w tej dziedzinie, której gminy oczekują od rządu. Edward Trojanowski wymienił ich problemy z Lasami Państwowymi. Chodzi o to, że na podstawie tzw. specustawy drogowej Skarb Państwa i samorządy mogą nieodpłatnie przekazywać grunty pod budowę dróg.
– Samorządy to robią, ale Lasy Państwowe w odniesieniu do dróg samorządowych – nie – mówił podczas posiedzenia dwóch sejmowych komisji Edward Trojanowski. – I nie tylko nie przekazują nam nieodpłatnie gruntów pod budowę dróg, ale stosują podwójną, bardzo zawyżoną wycenę, osobno wyceniając grunt, a osobno las. Wyceniają tak, że za jeden hektar lasu LP gminy muszą oddać im 3-5 ha lasu zamiennego lub zapłacić odszkodowanie odpowiadające wartości tych 3-5 ha lasu zamiennego. I w tej sprawie prosimy o pomoc.
Odpowiadając na ten apel, Marek Chodkiewicz, wiceminister infrastruktury, zapewnił, że rząd podejmie działania, aby ów problem rozwiązać. Zajmie się też tą kwestią podczas najbliższego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, które odbędzie się 21 maja.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP