29 kwietnia 2015r. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie przedstawicieli Departamentu Dróg i Autostrad z reprezentacją Związku Gmin Wiejskich oraz Związku Powiatów Wiejskich. Ze strony Związku Gmin Wiejskich w spotkaniu uczestniczyli: Krzysztof Iwaniuk – Wiceprzewodniczący ZGW RP oraz Edward Trojanowski – Zastępca Sekretarza Generalnego ZGW RP. Celem spotkania było omówienie założeń Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2025 oraz wypracowanie zapisów do tego dokumentu w kwestiach, w których Związki prezentowany odmienne stanowiska.
W wyniku dyskusji nie osiągnięto jednolitego stanowiska w następujących kwestiach:
1. Proponowana przez ZPP zmiana limitu składanych wniosków przez powiat ziemski tj. 2 wnioski z dofinansowaniem 50% lub 1 wniosek z dofinansowaniem 85% przy niezmienionej kwocie maksymalnego dofinansowania 3 mln zł, nie została zaakceptowana przez ZGW RP.
ZGW RP proponuje pozostawienie obecnie przyjętej zasady tj. „Gmina, w tym miasto na prawach powiatu może skorzystać z dofinansowania nie więcej niż jednego zadania, a powiat ziemski – nie więcej niż dwóch zadań. Na pokrycie wkładów własnych jednostki przeznaczą corocznie kwotę nie niższą niż 1/2 sumy dotacji”.
ZPP jest skłonny do zmiany stanowiska w kwestii wielkości dofinansowania zadania, w przypadku gdy powiat ziemski składałby 1 zadanie. ZPP jest w stanie zaakceptować 7% dofinansowania dla takiego zadania.
2. Propozycja ZPP, alby wykreślone zostało kryterium nr 4 „Współpraca w zakresie dofinansowania realizacji zadania przez jst lub inne podmioty” nie została zaakceptowana przez ZGW RP.
ZGW RP optuje, aby kwestia współpracy finansowej była brana pod uwagę przy ocenie merytorycznej złożonego wniosku.
MIiR zastrzegł, iż konsekwencją utrzymania kryterium „Współpraca w zakresie dofinansowania realizacji zadania przez jst lub inne podmioty” jest konieczność wprowadzenia narzędzi, które umożliwią wojewodzie zastosowanie odpowiednich sankcji w przypadku wycofania się partnera finansowego. W związku z powyższym w Programie powinien znaleźć się zapis:
„W sytuacji wycofania się z umowy partnera, wojewoda dokonuje ponownej oceny danego wniosku, przeliczenia punktów oraz ewentualnej odpowiedniej weryfikacji listy wniosków, które uzyskają dofinansowanie. W przypadku uzyskania liczby punktów niewystarczającej na uzyskanie dofinansowania wojewoda odmawia przyznania dofinansowania na dane zadanie z uwagi na zmianę okoliczności/ warunków, które miały wpływ na ponowną ocenę merytoryczną złożonego wniosku”.
Podsumowując, w związku z brakiem porozumienia w sprawach wskazanych w punkcie 1 i 2 strony uznały, iż kwestie te powinny zostać rozstrzygnięte przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju.
Na spotkaniu omówiono również dodatkowe kwestie:
1. Harmonogram „przejściowy” na rok 2016 – z uwagi na przeciągające się prace związane z koniecznością zmiany ustawy o dochodach jst MIiR zaproponował wprowadzenie harmonogramu „Przejściowego” na 2016r. Strony zaakceptowały propozycję.
2. ZGW RP zauważył, iż konieczne jest umożliwienie dwóm gminom współpracy przy realizacji odcinka granicznego. Chodzi o to, aby Program dopuszczał możliwość wnioskowania przez dwie gminy na jedno zadanie, którego znaczna część znajduje się na terenie jednej gminy, a na terenie drugiej konieczne jest dokończenie ciągu na krótkim odcinku. W takiej sytuacji limit 3 mln zł przypisany byłby do lidera – gminy, na terenie której znajduje się większa część zadania. Zaznaczenia wymaga jednak, iż sytuacja taka dopuszczalna byłaby tylko w przypadku odcinków „Granicznych”. Należy również zaznaczyć, iż gmina współwnioskująca, nie byłaby beneficjentem wskazanego powyżej zadania, w związku z tym, w danym roku, miałaby prawo złożyć odrębny wniosek na swoje zadanie.
MIiR zobowiązał się do przeanalizowania problemu i przygotowania rozwiązań.