Zgromadzenie przedstawicieli samorządów lokalnych i regionalnych UE przyjęło opinię w sprawie uznawania kompetencji nabytych w ramach pozaformalnego i nieformalnego uczenia sie – opinię wypracował Marek Olszewski Wiceprzewodniczący ZGW RP, wójt gminy Lubicz.
4 grudnia 2014r. w drugim dniu sesji plenarnej Komitetu Regionów europejscy samorządowcy przyjęli projekt zaleceń w tej sprawie, które trafią teraz do instytucji unijnych, m.in. do Komisji Europejskiej.
Komitet Regionów przekonuje w dokumencie, że procedury zatwierdzania umiejętności nabytych poza oficjalnym systemem edukacji są częścią zmian koniecznych w europejskim modelu kształcenia i szkolenia zawodowego.
Jak podkreślono w przygotowanej przez Wiceprzewodniczącego Związku opinii, kompetencje i wiedza są nabywane nie tylko poprzez systemy edukacji formalnej, ale również poprzez uczenie się nieformalne. Chodzi o nabywanie kompetencji w trakcie aktywności życiowej, np. w trakcie pracy czy opieki nad osobami chorymi.
Z kolei kompetencje nabyte w drodze pozaformalnej dotyczą zdobywania umiejętności poprzez uczenie się, w efekcie którego nie uzyskujemy potwierdzenia nabytych kompetencji, np. certyfikatu. Mowa tu na przykład o seminariach, szkoleniach otwartych dla wszystkich czy stażach. W opinii KR zwrócono uwagę, ze kompetencje uzyskane w drodze pozaformalnej i nieformalnej mogą dotyczyć zarówno aspektów technicznych (np. praktycznego doświadczenia), jak i społecznych (np. znajomości języków).
Problem w tym, że prace się opóźniają, niektóre kraje i regiony UE pozostają w tyle pod względem uznawania pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się. Nadal istnieje wiele znaczących różnic regionalnych i krajowych w zakresie procedur uznawania pozaformalnych i nieformalnych umiejętności, funkcjonuje ponad 100 różnych definicji tych procesów. Dlatego też Komitet Regionów apeluje o szybką implementację zaleceń Rady Europejskiej, która wezwała państwa członkowskie do ustanowienia zasad zatwierdzania tego typu kwalifikacji.