9 maja br. odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw monitoringu Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i akcesji nowych państw do Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem Ukrainy. W posiedzeniu ze strony rządu uczestniczyli: Jacek Czerniak, Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Łukasz Tomczak, Dyrektor Departamentu Wspólnej Polityki Rolnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) oraz Piotr Dąbrowski, Wicedyrektor Departamentu Rybołówstwa MRiRW.
Minister Czerniak zreferował ogólne informacje dotyczące realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW) oraz stan przygotowań do nowej perspektywy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) i Programu Rybactwa na lata 2023-2027.
Stan wdrażania PROW 2013-2020 przedłużonego na lata 2021-2022 jest zadowalający, z wyjątkiem komponentu pn. „Zarządzanie zasobami wodnymi” wdrażanego przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Tu wykorzystano niewiele środków.
Komitet Monitorujący PROW przesunął z tego komponentu 40 mln euro na działania rolnicze – „Modernizacja gospodarstw rolnych, komponent D”, a resztę środków przekazano samorządom województw na zarządzanie zasobami wodnymi. W maju, już trzy województwa zakończyły kontraktację – przyjęto 90 wniosków na inwestycje wodne gmin. Wszystkie działania skierowane do samorządów realizowane są sprawnie.
Najwyższy poziom wykorzystania środków występuje w podejściu LEADER. Poziom kontraktacji wynosi 100%, a realizacja płatności 85% (ostateczny termin rozliczeń to koniec 2025 r).
Dyskusja koncentrowała się wokół opóźnionego o rok naboru Rybackich LSR, oraz decyzji o odebraniu zarzadzania Rybackimi Lokalnymi Grupami Działania (RLDG) samorządom województw i przekazaniu Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Zażądano powrotu do obecnego jeszcze stanu, aby pozostawić zarządzanie RLGD w gestii samorządów województw.
Głos w imieniu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej zabrał Edward Trojanowski, specjalista Związku. Wyraził on poparcie dla pozostawienia tego zadania w gestii samorządów województw ze wzglądu na wyuczoną i kompetentną kadrę, której ARiMR nie posiada.
Należy także powrócić do utrwalonych zasad wyboru LSR w działaniach WPR w przyszłej perspektywie, gdyż obecne przepisy wypaczają podejście oparte o rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS) oraz o podejście Leader. Nikt z obecnych posłów nie sprzeciwiał się tym propozycjom.