VII Krajowy Kongres Sekretarzy, organizowany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego (FRDL) oraz Krajową Radę Forów Sekretarzy JST, odbędzie się 6 i 7 września w Warszawie. W programie przekrój najważniejszych tematów związanych z zarządzaniem w samorządzie terytorialnym w Polsce – zapewnia FRDL.
Tegoroczne wydarzenie realizowane jest pod hasłem: „Współpraca odpowiedzią na stale występujące zmiany i zjawiska kryzysów”. – Wieloletnie doświadczenie organizacji Kongresu Sekretarzy pozwala nam twierdzić, że innowacje i współpraca są kluczowe dla rozwoju samorządu terytorialnego. Kongres Sekretarzy to przestrzeń, w której Sekretarze mogą wymieniać się wiedzą, inspiracjami i najlepszymi praktykami. Kongres to również miejsce budowania silnych więzi i rozwoju wspólnych projektów, które pozytywnie wpływają na jakość zarządzania lokalnymi społecznościami – mówi Marcin Smala, Wiceprezes Zarządu FRDL.
Kongres otworzy debata pt. „Kierunki zmian w samorządzie terytorialnym”, w której weźmie udział dr Cezary Trutkowski, Prezes Zarządu FRDL. Jak zaznacza Fundacja, kluczowe kwestie dotyczące polityki lokalnej oraz wyzwań i zmian jakie każdego dnia dotykają samorząd terytorialny omówią wybitni eksperci i praktycy.
Fundacja zwróciła uwagę, że w styczniu 2023 r. Sejm przyjął ustawę nowelizującą Kodeks wyborczy, która w istotny sposób wpłynie na realizację przez gminy zadań związanych z organizacją nachodzących wyborów. Dlatego ważną częścią Kongresu będzie wystąpienie: Magdaleny Pietrzak, Sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej. Tytuł tego wystąpienia brzmi: „Jak zorganizować i sprawnie przeprowadzić wybory po zmianach kodeksu wyborczego. Zadania i obowiązki samorządu terytorialnego”.
Uczestnicy Kongresu będą mieli możliwość wzięcia udziału w licznych sesjach, podczas których będą omawiane aktualne tematy dotyczące:
● pozycji prawnej Sekretarza JST,
● amerykańskich doświadczeń w zarządzaniu samorządem terytorialnym,
● ujednolicenia procedur ochrony danych osobowych w sektorze publicznym,
● zmian w zakresie dostępu do informacji publicznej,
● oraz standardów dostępności w administracji samorządowej.
Kongres Sekretarzy będzie miejscem dyskusji nt. angażowania pracowników w wolontariat pracowniczy oraz prezentacji wdrożonych w samorządzie dobrych praktyk w zakresie pracy zdalnej i równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Podczas Kongresu ogłoszone zostaną samorządy, które otrzymały Europejski Znak Jakości Zarządzania ELOGE. Jak wskazuje FRDL, Program Europejskiego Znaku Jakości Zarządzania w Samorządzie Terytorialnym obejmuje weryfikację przestrzegania przez każdą zgłoszoną jednostkę samorządową 12 zasad dobrego zarządzania, określonych przez Radę Europy i promowanych we wszystkich państwach członkowskich, jako element wdrażania Europejskiej Strategii na rzecz Innowacji i Dobrego Rządzenia na Poziomie Lokalnym.
W trakcie trwania Kongresu nagrodzeni zostaną laureaci Konkursu Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej. Konkurs to przegląd najlepszych praktyk, które stanowią inspirację i motywację do prowadzenia efektywnych działań w obszarach zarządzania administracją samorządową. Prezentacja nagrodzonych dobrych praktyk także nastąpi podczas Kongresu.
Celem Konkursu – jak wskazuje FRDL – jest identyfikacja ciekawych, innowacyjnych rozwiązań w zakresie zarzadzania kadrami i obsługi mieszkańców.
VII Krajowy Kongres Sekretarzy to najważniejsze wydarzenie dedykowane Sekretarzom i osobom odpowiedzialnym za zarządzanie w samorządzie terytorialnym. To szczególne miejsce, w którym eksperci, przedstawiciele samorządu, organizacji pozarządowych i biznesu w myśl: „Współpraca odpowiedzią na stale występujące zmiany i zjawiska kryzysów”, będą mogli dyskutować o przestrzeni do współpracy.
Patronat nad wydarzeniem sprawuje m.in. Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.
Więcej o informacji o konkursie znaleźć można na stronie: kongressekretarzy.pl.