Polski Fundusz Rozwoju (PFR) poinformował, że uruchomił Giełdę Miejskich Technologii, czyli specjalną platformę, która łączy dostawców rozwiązań z obszaru smart city z potrzebami miast. Teraz w jednym miejscu samorządowiec może w prosty sposób porównać oferty różnych firm technologicznych, znaleźć potrzebne rozwiązanie oraz złożyć wniosek o grant na sfinansowanie testów wybranego produktu. Giełda już działa, a o pierwsze granty można aplikować od 17 do 30 października br. Łącznie samorządy mogą pozyskać aż 1,5 mln zł – podaje PFR.
Giełda Miejskich Technologii powstała z myślą o wsparciu samorządów we wdrażaniu projektów technologicznych z obszaru smart city. Nowe narzędzie pozwala oszczędzić czas, ułatwia procesy decyzyjne oraz daje szansę na pozyskanie bezzwrotnego finansowania – przekonuje PFR.
Łącznie dla samorządów przygotowano 1,5 mln zł
Jak podaje PFR, na wspomnianej platformie gminy mogą znaleźć rozwiązania IT w modelu usługowym, których wdrożenie i testowanie jest możliwe w okresie od sześciu do 12 miesięcy. Giełda jest miejscem prezentacji różnorodnych rozwiązań informatycznych podzielonych na obszary tematyczne np. inteligentne zarządzanie oświetleniem miejskim i zużyciem mediów, komunikacja z mieszkańcami, zarządzanie transportem publicznym czy automatyzacja procesów administracyjnych.
Platforma ma ułatwić miastom poznanie aktualnej oferty technologicznej, a także umożliwić sprawdzenie działania wybranego produktu w praktyce. Gminy zainteresowane wdrożeniem rozwiązania wybranego poprzez Giełdę Miejskich Technologii mogą aplikować o grant na jego testowanie i bezpłatnie korzystać z oferty dostawcy nawet przez 12 miesięcy.
Polski Fundusz Rozwoju zaplanował pięć naborów wniosków – każdy z pulą 300 tys. zł. Oznacza to, że do samorządów trafi łącznie 1,5 mln zł wsparcia na przyśpieszenie procesu cyfryzacji. Pierwszy nabór rozpocznie się już 17 października i potrwa do 30 października. Informacje o kolejnych naborach wniosków będą publikowane na stronie gieldamiejskichtechnologii.pl oraz w mediach społecznościowych PFR-u.
Jak korzystać z Giełdy Miejskich Technologii?
W odpowiedzi na powyższe pytanie PFR przekonuje, że jest to proste i tłumaczy, że każda gmina może bezpłatnie założyć swój profil na platformie i zapoznać się z katalogiem produktów, zawierającym wyselekcjonowane rozwiązania informatyczne, przedstawione w przystępny i usystematyzowany sposób. Samorząd może wybrać z katalogu dowolny produkt, który chciałby przetestować i ma szansę zrobić to całkowicie bezpłatnie. Wystarczy złożyć wniosek online o mikrogranty w wysokości do 50 tys. zł. Gminy, które uzyskają pozytywny wynik otrzymają finansowanie na wdrożenie wybranego produktu i testowanie go we wskazanym okresie.
Więcej informacji znajduje się na stronie gieldamiejskichtechnologii.pl. Zespół PFR przygotował dla samorządów także krótki e-book, w którym znajdują się inspirujące przykłady na wykorzystanie technologii w miastach. Bezpłatny e-book z opisami ciekawych wdrożeń innowacji jest już do pobrania.