VI Krajowy Kongres Sekretarzy, organizowany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego oraz Krajową Radę Forów Sekretarzy JST, odbędzie się w dniach 19 i 20 października 2022 r. w Hotelu Westin w Warszawie.
Jak zaznaczają organizatorzy, Kongres należy do najważniejszych, corocznych spotkań Sekretarzy miast i gmin, powiatów oraz województw z całej Polski. Rolą Sekretarzy jest zapewnienie prawidłowej pracy urzędów, którymi kierują co bezpośrednio przekłada się na jakość obsługi i realizacji zadań publicznych na rzecz mieszkańców. W ciągu dwóch dni obrad i dyskusji uczestnicy nie tylko podsumują ostatni, trudny dla samorządu terytorialnego rok, ale przede wszystkim zastanowią się, jak przygotować się na wyzwania przyszłości, także na te o charakterze globalnym.
VI Krajowy Kongres Sekretarzy – jakie tematy zostaną poruszone?
Organizatorzy przypominają, że podczas ubiegłorocznego Kongresu zaprezentowano wyniki badań, które przeprowadzone zostały wśród sekretarzy. „Mogliśmy skonfrontować sytuację w Polsce z doświadczeniami międzynarodowymi. Taka konfrontacja czyni nas lepiej przygotowanymi na różne nieprzewidziane sytuacje w przyszłości, a Sekretarzom umożliwia poznanie różnych doświadczeń oraz da możliwość nowego spojrzenia na wyzwania” – powiedział Cezary Trutkowski, prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego na zakończenie poprzedniego Kongresu Sekretarzy.
W programie tegorocznego wydarzenia znajdą się tematy związane z zarządzaniem jednostką, a także zagadnienia rozwoju i komunikacji, zarządzania zasobami ludzkimi i kompetencjami przyszłości w zmieniającym się środowisku zewnętrznym. Omówione będą również kwestie związane z informatyzacją i cyfryzacją urzędu oraz cyberbezpieczeństwem. Organizatorzy zapowiadają też, że przeanalizowane zostaną zmiany prawne i nowości legislacyjne, takie jak digitalizacja, rejestry umów, czy zgłaszanie naruszeń prawa. Będzie też okazja by zastanowić się nad dostosowaniem administracji do potrzeb i oczekiwań pracowników i mieszkańców – w zakresie promocji, rozwoju kadr, rozwoju metropolii i miast przyszłości. Nie zabraknie również tematyki związanej z działalnością uchwałodawczą jednostek samorządu terytorialnego (JST).
VI Krajowy Kongres Sekretarzy – okazja do skonfrontowania się z wyzwaniami najbliższej przyszłości
Kongres da również okazję do skonfrontowania się z kolejnymi wyzwaniami, jakie czekają polskie samorządy w najbliższej przyszłości. Wiele z nich ma charakter globalny i cywilizacyjny, ale coraz bardziej dotyczą one również samorządu terytorialnego. Jak zauważa Marek Wójcik, Sekretarz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, konsekwencjami zmian cywilizacyjnych będą przemiany społeczne skutkujące odejściem od tradycyjnego modelu administracji, brak konieczności bezpośredniej dostępności urzędów, w sytuacji, w której wiele usług administracyjnych może być świadczonych zdalnie, czy konieczność łączenia i współpracy mniejszych jednostek w obliczu kryzysu demograficznego. W centrum zainteresowania samorządów znajdą się: ochrona klimatu, bezpieczeństwo publiczne i energetyczne, migracje i zapewnienie żywności. To obciążenie spadnie również w dużej mierze na samorząd terytorialny. Jak sytuacja ta wpłynie na miasta i wsie przyszłości?
Jak zawsze Kongres będzie wyjątkową okazją do wysłuchania prelekcji znakomitych ekspertów, praktyków i specjalistów w swoich dziedzinach, reprezentujących przede wszystkim organy nadzoru nad działalnością samorządu oraz świat nauki. Prelegentami będą również przedstawiciele rządu, samorządu terytorialnego i biznesu – podkreślają organizatorzy.
Patronaty i współpraca
Honorowego Patronatu Merytorycznego nad Kongresem udzieliła Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych. Patronami Merytorycznymi są m.in.: Giełda Papierów Wartościowych, Urząd Zamówień Publicznych, Krajowa Reprezentacja Samorządowych Kolegiów Odwoławczych i Najwyższa Izba Kontroli. Z kolei partnerami biznesowymi wydarzenia już dziś są: Kancelaria Ziemski & Partners, o4b, oraz Wolters Kluwer. Patronaty Środowiskowe zostały udzielone przez: Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Powiatów Polskich, Polskie Regiony i Unię Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza oraz liczne inne organizacje regionalne i media – zaznaczają organizatorzy i przypominają, że poprzednia edycja Kongresu zgromadziła 400 uczestników: Sekretarzy i innych przedstawicieli JST z całego kraju, ekspertów, pracowników administracji rządowej, a także partnerów merytorycznych, medialnych i biznesowych.
Więcej informacji o wydarzeniu na stronie kongressekretarzy.pl (kliknij tutaj).