(61) 851-74-18 biuro@zgwrp.pl

Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST), z uwagi na cyfrowy charakter, zgromadziło dużą liczbę uczestników zarówno reprezentantów strony rządowej jak również strony samorządowej. Szczególnie samorządowcy liczyli na, zapowiadaną od czerwca br.,  szeroką i bardzo ważną dyskusję dotyczącą finansowania oświaty, w kontekście nowego roku szkolnego oraz zapowiedzianych podwyżek w oświacie.

Jednakże na wniosek Pawła Szefernakera, Wiceministra Spraw Wewnętrznych i Administracji a jednocześnie Pełnomocnika Rządu ds. Współpracy z Samorządem Terytorialnym,- punkt dotyczący finansowania oświaty został zdjęty z porządku obrad. W reakcji Przewodniczący ZGWRP Krzysztof Iwaniuk z uwagi na kluczowy w kontekście funkcjonowania samorządów  charakter zagadnienia  finansowania oświaty, zgłosił następujący wniosek. Zaproponował zorganizowanie dodatkowego  posiedzenia KWRIST,  z udziałem ministrów edukacji i finansów, poświęconego tylko finansowaniu  oświaty. Propozycję poparł współprzewodniczący Komisji – Prezydent Sopotu Jacek Karnowski. W związku z trudną sytuacją dotyczącą powrotu uczniów do szkół Pani Wiceminister w resorcie edukacji narodowej Marzena Machałek przedstawiła i omówiła wytyczne dotyczące bezpiecznego, zdaniem MEN, powrotu do szkół. Kwestię zabezpieczenia epidemicznego oraz rolę państwowej inspekcji sanitarnej  przedstawił Główny Inspektor Sanitarny Jarosław Pinkas.  Strona samorządowa, w związku omówieniem wytycznych zadała wiele pytań dotyczących min. braku konsultacji  przy wdrażaniu rozporządzeń, zasad funkcjonowania przedszkoli – szczególnie kryterium metrażowego, zasiłków chorobowych, nauczania hybrydowego oraz refinansowania  kosztów ponoszonych przez samorządy podczas realizacji zaleceń określonych w rozporządzeniach i wytycznych. Strona samorządowa pytała także  o funkcjonalne  techniczne aspekty powrotu do szkół. Przewodniczący ZGWRP Krzysztof Iwaniuk zwrócił uwagę na mogące wystąpić problemy w diagnozowaniu oraz kontakcie z lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej dla uczniów, szczególnie w związku  ze zbliżającym się jesiennym okresem zachorowań.  W imieniu ministerstwa zdrowia odnośnie funkcjonowania POZ wypowiedziała się Pani minister Józefa Szczurek-Żelazko zapewniając o usprawnieniach wdrażanych przez ministerstwo zdrowia oraz zgłaszaniu wszelkich nieprawidłowości zauważonych przy realizacji zadań powierzonych POZ.

 

Ze strony samorządowej pojawił się bardzo stanowczy przeciw dotyczący wniosku Ministerstwa Klimatu o upoważnienie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska do wyrażenia opinii wiążącej wobec projektu rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie obliczania poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami. Sprzeciw motywowano brakiem powołania zespołu, który miał powstać w celu wypracowania propozycji legislacyjnych  dotyczących wielu  problemów w gospodarowaniu odpadami komunalnymi oraz wdrożeniu pakietu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów (ROP).

Wiceprzewodniczący Zarządu ZGWRP Jacek Brygman zasygnalizował również brak reakcji administracji rządowej na wnioski Związku ws. realizacji zadań określonych w ustawie o funduszu sołeckim w warunkach pandemii. Zaproponował także, aby z wyprzedzeniem powołać zespół do wypracowania zakresu zmian obecnie obowiązującej ustawy o funduszu sołeckim. J. Brygman poprosił także o informację o losie wniosku w sprawie dotacji NFOŚiGW na usuwanie azbestu. Przedstawiciele ZGWRP po raz kolejny zaapelowali o przyspieszenie prac nad zmianą regulacji odnoszących się do opodatkowania terenów, na których znajduje się infrastruktura kolejowa.

Negatywną opinię strony samorządowej   uzyskały również projekty rozporządzeń płacowych przygotowane przez Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej. Powodem, jeśli chodzi o wynagrodzenia w oświacie był brak środków na ten cel w subwencji oświatowej, a w przypadku minimalnego wynagrodzenia, – niewłaściwa ocena skutków regulacji. Wskazano także na brak mechanizmu zwiększania środków na finansowanie prac zleconych, których realizacja kosztuje coraz więcej, przynajmniej z powodu wzrostu płacy minimalnej.

Mariusz Marszał, Leszek Świętalski

 

Wyświetlono 6 , dzisiaj 1
Skip to content