W piątek, 4 października odbyła się pierwsza z cyklu „Latających Konferencji”, współorganizowana przez Federację Inicjatyw Oświatowych oraz Związek Gmin Wiejskich Rzeczpospolitej Polskiej. Seria spotkań ma na celu wymianę doświadczeń i wspólne wypracowanie wizji polskiej oświaty. Pierwsze spotkanie pod nazwą „Autonomia szkół – holenderskie doświadczenia dla polskiej oświaty”było świetną okazją do posłuchania holenderskich kolegów, ich wyzwań a przede wszystkim rozwiązań. Jedno z nich spodobało nam się szczególnie: stabilność prawa i ponadpartyjny konsensus służący oświacie.
Latające Konferencje służą zbieraniu doświadczeń zagranicznych do wykorzystania w przygotowaniu programu „Polska Edukacja 2035”. Program „PE 2035” zapoczątkowały korporacje samorządowe zaproszeniem do współpracy organizacji pozarządowych. Wciągu 15 lat polska szkoła może stać się jedną z najlepszych w świecie, zapewniającą wszystkim uczniom optymalny rozwój i edukację. Aby to osiągnąć, konieczne jest wypracowanie wspólnej i trwałej wizji, w oparciu o najlepsze doświadczenia z oświaty z kraju i zagranicy. Wizji, która weźmie pod uwagę trendy społeczne, kulturowe, ekonomiczne i technologiczne, ale przede wszystkim będzie oparta na szacunku do każdego. Rezultatem takiego podejścia winna być daleko idącą autonomia szkół i przedszkoli oraz ich równość w finansowaniu przez państwo. Holandia jest przykładem kraju, w którym od stu lat Konstytucja gwarantuje autonomię finansowanych przez państwo szkół, w ten sposób zapewniając każdemu wolność wyboru edukacji, podobnie jak to czyni Europejska Deklaracja Praw Człowieka. Holenderski system oświaty był inspiracją wykorzystaną w ratowaniu małych wiejskich szkół po reformie oświaty z 1999 roku i tworzenia placówek prowadzonych przez inne organy prowadzące.